Laat je nadenken over dingen waar je altijd zeker van was

AnneS 20 november 2022
Het verhaal begint met Maria. Op de verjaardag van vierjarige dochter, Laura, besluit ze zelfmoord te plegen. Na het overlijden van Maria vertrekt haar moeder, Chiara, naar Italië. Als Laura jaren later zwanger is van haar eerste kind besluit ze om zich te verdiepen in de zelfmoord van haar moeder. Dit doet ze door naar Italië af te reizen en haar oma op te zoeken. In Italië hoort Laura de echte reden waarom haar moeder tot het moeilijke besluit komt. Kan Laura de beslissingen van haar moeder, vader en oma accepteren?

Wil je de reden weten dan raad ik je aan om het boek te lezen. Wat ik kan vertellen is dat je de echte reden niet zal verwachten. Net als het eerste boek van Aisha is het weer een psychologische roman. In het boek wordt op een mooie manier verteld wat de hoofdpersonen doormaken. Vooral Laura gaat door een rollercoaster aan emoties. Wat denk ik erg passend is bij een vrouw die in verwachting is. Je leeft helemaal met haar mee als ze alle verhalen van haar jeugd verwerkt. Maar ook Chiara heeft het verleden weggestopt en door de komst van haar kleindochter wordt ze uit haar veilige haven gehaald en zal ze opnieuw het verlies van haar dochter voelen.

Aisha laat de vaste grond onder je voeten verdwijnen. Ze laat je nadenken over dingen waar je altijd zeker van was. Het leven noemen (het eerste boek van Aisha) is al prachtig. Maar naar mijn mening is het tweede boek zelfs nog mooier. Ze neemt je mee in het prachtige Italiaanse landschap en verteld een verhaal vanuit drie generaties vrouwen.

Meer recensies van AnneS