Veel herkenning

AnneS 11 december 2022
Bram Bakker is inmiddels geen psychiater meer. In dit boek gaat hij in de gevolgen wat jeugdtrauma's doen met mensen. Zelf heeft hij een moeilijke jeugd gehad. Dit noemt hij 'oud zeer'. Zijn mening is dat er binnen de Nederlandse GGZ weinig aandacht voor het herstellen van dit oud zeer. Eigenlijk is er alleen aandacht voor het verhelpen van de gevolgen van het oud zeer en dus niet op het oud zeer. Er zijn namelijk talrijke mogelijke (psychische) gevolgen wat dit oud zeer op je kan hebben. Bijvoorbeeld depressies, angst-, dwang- en paniekstoornissen en verslavingsproblematiek.

In het boek beschrijft hij zijn eigen trauma's maar beschrijft hij ook de trauma's van een aantal cliƫnten van hem. Dit geeft een hoop herkenning. Ook beschrijft hij hoe de trauma's aangepakt kunnen worden. Hij is onder andere voorstander van familieopstellingen en lichaamswerk. En hoewel medicijnen kunnen helpen is dat geen langdurige oplossing.

Het boek claimt niet dat je na het lezen van dit boek van je problemen af bent. (Wat volgens mij nooit kan). Wel geeft het aandacht en inzicht in (jeugd)trauma's en oud zeer. Het is een makkelijk leesbaar boek met korte hoofdstukken.

Meer recensies van AnneS