Spannende roman over het bewonderenswaardige leven van een dappere vrouw

AnneS 06 juni 2023
In het Amsterdam van 1617 is het onrustig. De strijd tussen de remonstranten en contraremonstranten is losgebarsten. Lysbeth Philipsdr de Bisschop leeft in het midden van deze onrust. Lysbeth woont met haar man Rem en twee dochters in Amsterdam. Haar man is remonstrantenleider en koopman.

Op een dag staat er een woedende menigte voor haar deur. Ze proberen binnen de dringen in de woning van familie Bisschop. Uiteindelijk lukt het ze om de woning binnen te dringen en moet het gezin de woning ontvluchten. Tijdens deze vluchtpoging blijkt wat voor sterke vrouw Lysbeth is. Het lukt haar namelijk niet om zonder kleerscheuren de woning te ontvluchten. Maar toch weet ze zich eroverheen te zetten en door te gaan.

Het verhaal is gebaseerd op het ware leven van Lysbeth. Marlies heeft een mooie combinatie gemaakt tussen feit en fictie. En wat mij betreft heeft ze goed weergegeven hoe het leven van Lysbeth eruit moet hebben gezien. De hoofdstukken wisselen tussen de een 51-jarige Lysbeth en een jongere Lysbeth. Daardoor leer je haar langzaam steeds beter kennen.

Ik heb met veel plezier het boek gelezen. Het is een erg spannend verhaal waardoor je maar moeilijk het boek kan wegleggen. Ik was niet bekend met het verhaal van Lysbeth maar de auteur heeft haar voor mij tot leven gebracht. Marlies weet een mooi beeld te schetsen van het Amsterdam (en Koningsbergen) van in 1600. Lysbeth heeft geen makkelijk leven gehad maar het is bewonderenswaardig hoe zij zich door alle moeilijke tijden heen weet te slaan. Achter in het boek staan een woordenlijst met woorden die inmiddels vergeten zijn. Ook staan er afbeeldingen in het boek die het verhaal nog meer tot leven brengt.

Meer recensies van AnneS