We doen wat we kunnen.

Annet 18 september 2019
Lykele Muus (1987), zelf vader, schuwt in zijn tweede roman niet de grootste angst van ouders te onderzoeken; het verliezen van een kind.

In ‘We doen wat we kunnen’ vertelt hij over twee bevriende echtparen. Beide stellen hebben een dochter van ongeveer dezelfde leeftijd. De meiden krijgen een ernstig ongeluk tijdens een gezamenlijke vakantie. Muus zoomt in op de ouders, we lezen nauwelijks iets over het ongeluk of over de dochters zelf, wat totaal geen gemis is.

De vier personages en hun vriendschap worden in het eerste gedeelte van het boek heel duidelijk en uitgebreid beschreven. Het zijn vier totaal verschillende mensen en een vriendschap tussen hen lijkt af en toe onrealistisch, het lukt Muus de onderlinge relatie geloofwaardig over te laten komen.

Ongeveer halverwege het boek verandert het tempo en gaat het ineens erg snel. De dochters liggen in het ziekenhuis en er moet afscheid genomen worden, er moeten keuzes gemaakt worden, de echtparen krijgen veel te verduren. De geloofwaardigheid begint daar scheuren te vertonen en het einde van het boek lijkt er een beetje aan te zijn geplakt.

Jammer, moedig thema, maar het komt niet helemaal uit de verf.

Meer recensies van Annet