Oersoep

Annet 13 oktober 2023
Via Das Mag kreeg ik de kans het boek Oersoep van Bregje Hofstede voordat het uitkwam te lezen en deel te nemen aan een leesclub waar Bregje zelf aanwezig was, het was heel bijzonder, bedankt!

Bregje Hofstede is schrijver en activist. Ze s actief binnen XR en medeoprichter van de feministische actiegroep De Bovengrondse en Stichting Nationaal Heksenmonument. Ze schrijft o.a. voor De Correspondent en heeft al verschillende boeken op haar naam staan. Oersoep is haar derde roman.

Het boek is prachtig in het felgeel uitgevoerd. Vergeet niet onder de gele stofomslag te kijken.

Over de inhoud van Oersoep is veel, maar ook heel weinig te zeggen. Eigenlijk wordt het hele leven beschreven. Je leest over pijn, over liefde, over genot, over zelfverlies, over verlangen, over haat, over het lichaam, over de ziel en over alles wat ik nog vergeten ben. Als je begint met lezen word je direct het verhaal ingezogen. Het boek bestaat uit vier delen met elk een eigen zwaartepunt, het lijken vier verschillende verhalen en toch is het één geheel. Het is een rollercoaster dat vragen beantwoordt en tegelijkertijd vragen oproept. Soms lijkt het van de hak op de tak te gaan, maar je gaat er als lezer gewoon in mee, het klopt gewoon. De schrijfstijl in Oersoep is intiem, het voelt heel persoonlijk. Het is een leeservaring die je in je lijf voelt en die je aan het denken zet, een echte aanrader.

Meer recensies van Annet