Wat een fijne thriller!

Annette Bons 10 juni 2020
Heleen van Hoven maakte haar thriller debuut met het Carpa Complot, ook won zij met het Carpa Complot de thrillerwedstrijd van De Crime Compagnie.
De Speelgoedman is de tweede thriller van Heleen van Hoven. De beschrijving van het boek wekte mijn nieuwsgierigheid en door de Crime Compagnie was ik in de gelegenheid om deze twee thriller te lezen. Waarvoor dank!
Waar gaat De Speelgoedman over?
Fee Kastelijn vindt Dubbelman aardig, sinds hij haar als enige van haar collega's voor haar opkwam toen pikante foto's op Facebook verschenen. Maar terwijl ze toenadering zoekt, lijkt hij te veranderen. Heeft hij een jeugdtrauma, maar waardoor dan?
Inigo's nachtmerries beginnen wanneer hij op een dag voor een huis staat, dat hij meent te herkennen. Hij moet in de war zijn, want hij heeft nooit in Amsterdam gewoond. Hij begint te slaapwandelen en doet dingen die hij naderhand vergeten is. Er ontstaan problemen op het werk. Dan gebeuren er dingen die zijn geloof in zichzelf aan het wankelen brengen. Wie is Inigo Dubbelman eigenlijk? De vraag gooit hun levens overhoop. Het antwoord is dodelijk.
Het verhaal van de Speelgoedman wordt afwisselend verteld vanuit Inigo met flashbacks naar het verleden en Fee vertelt het verhaal aan haar zus Sabine. Het boek is geschreven in korte hoofdstukken, waardoor je snel door het gaat. In het begin moest ik even wennen aan de manier van schrijven c.q. vertellen. De flashbacks van Inigo zorgden even voor wat verwarring, maar de reden van de flashbacks wordt al snel duidelijk.
Inigo is een wat stille man die in het huis van zijn overleden moeder woont, waar bijna alles nog is zoals het was toen zijn moeder er nog was. Inigo doet met grote toewijding zijn werk en lijkt een rustig privébestaan te leiden. Fee probeert om Inigo uit zijn schulp te trekken. Zij lijkt Inigo steeds beter te leren kennen, maar het valt haar op dat hij soms vreemd reageert en gebeurtenissen lijkt te zijn vergeten. Inigo kampt inmiddels, na een bezoek aan de tandarts, met vreemde gewaarwordingen. Hij heeft nachtmerries en weet zich soms niet meer te herinneren of iets wel of niet is gebeurd. Uiteindelijk zoekt Inigo hulp en gaat ook op zoek naar waar hij vandaan komt. Wie kunnen hem nog vertellen over zijn jeugd en zijn vader, want de nachtmerries lijken uit een onverwerkt trauma uit zijn jeugd voort te komen. Er gebeuren steeds meer vreemde dingen en Inigo twijfelt meer en meer aan zichzelf. Een detective helpt hem met zijn zoektocht naar zijn verleden. Heel langzaam komt stukje bij beetje zijn bijzondere verleden naar boven. Wie is hij eigenlijk?
Een boek wat boeit en wat in het tweede deel in een stroomversnelling lijkt te komen. Er komen opeens zoveel dingen naar boven dat je wilt blijven lezen. Het plot is verrassend. Voor mij een prima eerste ervaring met de schrijfster Heleen van Boven!
Een fijne thriller voor lekkere leesuren. Wat mij betreft dan ook een must-read voor thrillerliefhebbers.

Meer recensies van Annette Bons