Terug in de tijd.

Annette Bons 12 januari 2021
In dit tweede deel van de trilogie van Carmen Korn over de vier vrouwen en Käthe, Henny, Lina en Ida, gaat het verhaal verder waar het in het eerste boek stopte. Het verhaal gaat verder, waar het eerste boek stopte; in 1949.
De vrouwen en hun familie pakken langzaam de draad van het leven weer op. Ze dragen allemaal de sporen van de oorlog op hun eigen wijze. Hun vriendin Käthe en haar man Rudi zijn nog steeds niet teruggekomen uit de oorlog en er wordt druk naar hen gezocht.
Henny gaat verder met haar werk in de kliniek, Lina breidt de boekenwinkel die ze met haar vriendin en vriend heeft uit. Ida weet niet zo goed wat ze met leven aan moet, maar vindt toch haar draai. In dit deel maken we verder kennis met Klaus, de zoon van Henny en met Florentine, de dochter van Ida. Zij zoeken hun weg in het leven. Door deze personages in het boek komen ook de ontwikkelingen in de jaren 50 en 60 aan bod. Het uitgaansleven, maar ook de muziekstromingen en de ontwikkeling van radio naar de eerste televisiezenders, maar ook de in die tijd geldende normen en waarden.
Ik vond het weer een fijn boek om te lezen. De tijdgeest wordt in het boek goed weergegeven en de personages goed neergezet. Een aanrader, je pakt ook nog wat mee van de geschiedenis van Duitsland. Achterin het boek zit een duidingslijst voor verschillende termen in het boek, kan erg handig zijn.
Zelf ben ik al erg benieuwd naar het derde en laatste deel van de trilogie!

Meer recensies van Annette Bons