Ontroerend goed geschreven

1942. Sadie is achttien en bevindt zich midden in de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog in het getto van Krakau. Als de nazi’s het getto leegruimen, vlucht Sadie met haar zwangere moeder het riool in.

Ella leidt op haar beurt een luizenleventje dankzij haar stiefmoeders goede band met de nazi’s. Maar haar vrienden hebben haar in de steek gelaten en haar verloofde is naar het front

Na een knettergoede goede proloog springen we het verhaal in en zijn we in 1942 midden in Krakau.
Ella in goede gezondheid boven gronds en Ella met haar zwangere moeder onder de grond in het riool om uit handen te blijven van de duitsers.
In slapeloze nachten dwaalt Ella door de stad en per toeval ondekt ze Sadie onder de grond in het riool. Op een bizarre manier worden ze vriendinnen. Door de hulp van Ella hebben Sadie en haar familie het een klein beetje eten.
In het riool maken we ook kennis met een ortodox joods gezin dat ook schuilt voor de Nazie's.
Langzaam groeien ze naar elkaar toe en op wederom een bizarre manier.
Wat mij het meest geraakt heeft is het verhaal van Sadie inhet riool. Dit is echt kneitergoed geschreven en ik voelde mezelf net zo vies als de mensen in het riool.

Ik had ook nog nooit gehoord of gelezen hierover en raakte mij diep.

Door de schrijfstijl van Jenoff zat ik direct in het verhaal. Het is eenvoudig geschreven maar wel heel beeldend, waardoor je alkeen maar wilt doir lezen.Door de goede proloog vraag je je gelijk af hoe het verhaal gaat lopen. Ik heb het nog es gelezen toen ik het boek uit had en toen viel het kwartje pas echt.
Het geheel speelde als een film voor mijn ogen af en kon het maar moeilijk wegleggen.

Ik lees graag boeken over de oorlog en dat boeit me ook echt. De cover van het het boek geeft je het idee met jonge meisjes van doen te hebben maar dat klopt niet met het verhaal. De duistere uitstraling van het boek geeft gelijk aan hoe de setting is en dat vond ik erg goed.

De karakters van de personages zijn heel goed neergezet en komen erg goed naar voren. De stukken waarin Ella zich boven de grond bevindt zijn ook erg realistisch geschreven. De moeilijkheden boven de grond zijn weer een verhaal op zich en alle lijntjes komen tot een mooi realistisch einde.

Ik ga zeker nog meer van Jenoff lezen, en dit boek heeft me nieuwschierig gemaakt.
Ik geef dit boek ☆☆☆☆.

Hebban en uitgever nogmaals bedankt voor de beschikking van het boek en een nu al geslaagde leesclub!

Meer recensies van Astrid van der helm