Enthousiasmerende en praktische leeswijzer

AstridWS 09 augustus 2019
Het is alweer bijna een half leven geleden dat ik Nederlands studeerde. Zou bij die studie ‘Hoe lees ik korte verhalen?’ van Lidewijde Paris niet (aanvullend) gebruikt kunnen worden? Het is erg prettig leesbaar, de benodigde termen worden enthousiast besproken en er zijn veertien korte verhalen opgenomen waarbij de vragen die Paris voorafgaand stelt, na lezing zouden kunnen worden besproken. Misschien zou men er bezwaar tegen hebben dat het verhalen uit de hele wereldliteratuur zijn en niet alleen uit de Nederlandse? Oké, dan: een boek voor de studie Literatuurwetenschap!

Ik keek er bij elk hoofdstuk naar uit om de verhalen van diverse schrijvers uit verschillende landen en tijden te lezen. En zo weer nieuwe schrijvers te ontdekken. Bovendien legt Paris alle theorie helder en stap voor stap uit. Niet van ‘hier is de theorie, pas maar toe’, maar ze laat zien hoe je dat dan doet. Lekker praktisch.

Het is ook prettig dat Paris aangeeft dat het haar visie betreft en dat je je eigen conclusies mag trekken (hoewel het soms iets te vaak benadrukt wordt). En inderdaad, vaak ben je het met Paris eens, soms niet helemaal en soms knaagt er iets, omdat je het idee hebt dat ze niet volledig is geweest. Natuurlijk kan ze niet uitputtend analyseren en moet ze ergens een grens trekken om het boek leesbaar te houden. En leesbaar is het boek zeker!

Paris is erg enthousiast over literatuur en steekt dit niet onder stoelen of banken. Als kleine kritiekpunten wil ik wel noemen dat er soms er snel gewisseld wordt van serieuze uitleg van de termen naar lyrische bejubeling. En hoewel Paris veel lastige onderwerpen duidelijk heeft uitgelegd, vond ik het hier en daar toch wat lastig te volgen, zoals bij de ingebedde focalisatie. Een aandachtspuntje voor de volgende druk: hier en daar is een letter weggevallen in de tekst.

Met ‘Hoe lees ik korte verhalen?’ heb ik mijn weggezakte kennis op een praktische manier kunnen ophalen en heb ik nieuwe korte verhalen en de schrijvers ervan leren kennen. En ik ga het zeker gebruiken wanneer ik zelf weer verhalen ga schrijven. Ik hoop dat Paris nog meer ideeën heeft voor een nieuw boek. Ik zou het graag lezen!

Bedankt Hebban, Lidewijde Paris en Uitgeverij Meulenhoff Boekerij voor deze fijne Giveaway!

Meer recensies van AstridWS