Spannend, fantasierijk en zo belangrijk: de nieuwe topper!

Audrey 08 april 2021
Amari en de nachtwachters wordt in een adem genoemd met Harry Potter. Zoals we allemaal weten, heeft zij-die-niet-genoemd-mag-worden best wel een aantal steekjes laten vallen, maar geen nood: B.B. Alston stoot de Harry Potter-reeks zo van de troon.

Ik heb maanden gewacht op de Nederlandse vertaling van dit boek. Het werd al heel lang gehypet op de buitenlandse markt en hé, ik snap nu helemaal waarom. Ik lees niet zo vaak kinderboeken en vroeger (shame on me) deed ik dat ook niet. Maar kijk, als ik dit boek in mijn handen had gehad toen ik jonger was, dan was mijn leesverslaving veel eerder begonnen.

Kijk, B.B. Alston heeft duidelijk zijn wildste dromen op dit boek losgelaten. Niets is onmogelijk in de Bovennatuurlijke wereld die hij gecreëerd heeft en daarom is Amari en de nachtwachters waarschijnlijk de nieuwe favoriet van vele kinderen. Magie en een vleugje technologie zorgen ervoor dat de wereld tegelijk heel herkenbaar en uniek is. Kom op, wie houdt er nu niet van allerlei speciale wezens en technomagie?

Maar waar veel jongeren dan misschien wel het meest fan van zullen zijn, zijn de geweldige personages. Amari heeft het niet makkelijk en moet dagelijks om zien te gaan met pesterijen en racisme op school en als ze dan een zomercursus op het Bureau volgt om haar broer te vinden, wordt het er niet beter op. Amari is een vechter en eigenlijk een meisje dat iedereen inspireert met haar kracht en vindingrijkheid. Maar ook Elsie de nieuwe beste vriendin van Amari zal de weg vinden naar het hart van vele lezers. Zij toont precies dat meisjes ook dingen kunnen uitvinden en slim kunnen zijn. Bovendien is ze ook een heel goede vriendin die niemand meer zou kunnen wegdenken uit het verhaal.

Alhoewel Amari en de nachtwachters heel wat vreemde en grappige personages telt, moet B.B. Alston ook zeker een applaus krijgen voor zijn spannende verhaal. Elk hoofdstuk onthult weer wat nieuws en kijk, je krijgt er helemaal geen genoeg van. Op elke pagina word je weer verrast, waardoor je helemaal niet wilt stoppen met lezen. Jong en oud smult werkelijk van dit boek.

Amari en de nachtwachters stelt niet teleur, integendeel: ik wenste dat ik dit boek zelf had gelezen toen ik jonger was. Dit boek zal de harten van vele jongeren stelen, want deze wereld en personages zijn onvergetelijk. Zet het maar op je leeslijst!

Meer recensies van Audrey