Een detective-verhaal maar ook niet

bartleest 25 januari 2022
Waarover gaat het boek in m’n eigen woorden: in ‘Wie niet waagt’ leren we de jonge William Warwick kennen. Hij wil later als hij groot is werken voor Scotland Yard als rechercheur en vooral niet advocaat worden zoals z’n vader, tot ongenoegen van laatstgenoemde. Doorheen de jaren zien we hoe William z’n droom waar probeert te maken en welke struikelblokken dit met zich meebrengt. Na het soms hobbelige parcours volgen we rechercheur Warwick bij het oplossen van een zaak rond een gestolen schilderij van Rembrandt. Tijdens het onderzoek ontmoet hij de knappe Beth en ontluikt er een romance. Zal hij objectief kunnen blijven en kan hij dit prachtige schilderij opsporen en terugbezorgen aan de rechtmatige eigenaars? *insert spannend muziekje*

Zoals @ineleest (cfr Instagram) het zo mooi kan zeggen: “Dit is geen detectiveverhaal, dit is een verhaal over een detective.” En ik kan me 100% vinden in deze uitspraak. Het boek gaat namelijk ook over andere zaken die William Warwick moet oplossen (die wel of niet gelinkt zijn met de hoofdzaak). Ook de liefde voor kunst & antiek wordt ruimschoots beschreven, alsook een groot luik rond de taken van een rechercheur in de rechtszaal. Alhoewel ik veel van die stukken wel interessant vond, vond ik ze soms wat overbodig en breed uitgesmeerd waardoor m’n aandacht soms wel verloren ging. Maar ik ben wel fan geworden van William Warwick en na de enorme cliffhanger, ben ik heel hard benieuwd naar de vervolgen!

Meer recensies van bartleest