De Smeekbede

bartleest 18 juli 2021
Het laatste boek dat ik mocht lezen voor de Hebban Debuutprijs ‘21 was ‘De smeekbede’ van Lianne Damen. Dit boek situeert zich eind 18e eeuw in het koloniaal verleden van Nederland en Suriname. Het boek vertelt het verhaal van Dédé die als slavin heel wat meemaakt op de plantages van mijnheer Engelbert Kelderman. Ze kan goed koken en krijgt hierdoor een bevoorrechte titel als huisslavin maar toch is haar leven alles behalve rozengeur en maneschijn.

Als jurylid vond ik het m’n plicht dit boek uit te lezen uit respect voor de wedstrijd en de auteur. Maar wat een kwelling. Er gebeurde voor mij te weinig in dit boek en kon me ook nooit echt vastgrijpen. Ik vond het soms rommelig geschreven en bleef wat op m’n honger zitten.
De reden waarom ik ‘toch’ nog 2 sterren geef is omdat ik vond dat het boek me wel veel heeft bijgeleerd. De manier waarop meesters met hun slaven omgingen, het reizen in die tijd, de grote verschillen tussen huisslaven en land slaven,... Het boek geeft wel een duidelijke inkijk in het leven van toen, maar zonder goed verhaal schrijf je geen boek natuurlijk.

Meer recensies van bartleest