Surplace

bartleest 07 oktober 2021
Gio Lippens is commentator bij het Nederlands NOS, José De Cauwer is commentator voor het Belgische VRT. In dit boek, ‘Surplace’ bespreken ze chronologisch wat er in het jaar 2020 allemaal is gebeurd ten gevolge van de corona-crisis. Renners die in quarantaine op hotel moesten, renners die wel buiten mochten blijven trainen t.o.v. renners die dit niet mochten. Het doelloos trainen voor de renners zonder perspectief of er nog zou gekoerst worden in 2020. Uiteindelijk resulteerde dit in een overvolle 100-dagen kalender.

Het laatste deel van het boek gaat over de toekomst van het wielrennen. Het is duidelijk geworden tijdens het voorbije anderhalf jaar dat het voor wielerploegen niet evident is te blijven bestaan en dat het volledige verdienmodel achter de wielrennerij zo vatbaar is voor factoren van buitenaf dat het grondig tijd is om dit eens te herzien. Zowel managers van wielerploegen als renners zelf komen aan het woord over hoe het er volgens hen kan uitzien.

Het boek is zeer vlot geschreven, zonder veel overbodige informatie en kan ook voor niet-koersliefhebbers interessant zijn om een nieuwe blik te werpen op het wielrennen anno 2020-2021. Alles wordt besproken afwisselend vanuit het perspectief van Gio en dan weer van José. Ik heb er alvast van genoten. En om het met woorden van José De Cauwer af te sluiten: ik ga nu wat bekomen van m’n mentale doorligwonden van het voorbije jaar.

Meer recensies van bartleest