Zeer degelijk debuut

bartleest 06 juli 2021
Het eerste boek op de longlist van de Hebban Debuutprijs 2021 dat ik heb gelezen was ‘Zwarte vijvers’. Dit young adult boek gaat over een jongetje die werd geraakt door een verdwaalde kogel tijdens rellen in een no-go zone. In deze zones worden hulpdiensten niet langer toegelaten nadat ze werden aangevallen door demonstranten en verschillende bendes. Het boek speelt zich af in Vlaanderen in het jaar 2032.

Door de korte hoofdstukken die telkens vanuit het perspectief van 1 of meerdere personages worden beschreven, heb je continu het gevoel dat het boek en het verhaal vooruit gaan. Ik heb geen ervaring met young adult boeken en wist dus ook niet wat te verwachten maar dit verhaal heeft me wel van begin tot eind geboeid en ik heb ook zitten nadenken over de actuele status van sommige gebieden in Vlaanderen waar de politie nu ook niet graag meer komt. En wat er zou gebeuren als deze gebieden ook no-go zones worden.

Een zeer degelijk debuut, een goed en ‘actueel’ verhaal en dit alles op een zeer vlotte manier geschreven.

Meer recensies van bartleest