Mythologische moorden

Beertl 19 april 2024
De Valhallamoorden van de Vlaamse auteur Alexander Olbrechts mocht ik lezen met leesclub de Boekenreizigers Olv Erna Eikhoudt. Het is een vervolg op de Heraklesmoorden, dat ik niet gelezen heb,maar is prima los te lezen. Dit boek heeft me voor het eerst sinds lange tijd weer op het puntje van mijn stoel weten te krijgen. Het heeft diepgang en is erg goed geschreven. Ik heb genoten en ga nu beslist het vorige en hopelijk ook volgende deel van de reeks tot mij nemen! Inspecteur Rudi Smeets moet met zijn team een serie verdwijningen en moorden onderzoeken. De dader benadert journalist Sam met aanwijzingen en de wens dat hij alles zal verslaan. De dader geeft zichzelf aan op een groot plein, waar hij gaat zitten met een kistje met gruwelijke inhoud. Waarom heeft hij al zijn hoofdhaar afgeschoren? Wat is de samenhang tussen de vermisten? Waarom wil de dader enkel door Rudi verhoord worden en niet door onderzoeksrechter Heleen Stijgers? Wat betekenen de aanwijzingen naar de Griekse mythologie, die Lucas zo goed bestudeerd heeft? Er wordt een gruwelijke marteling beschreven van Esther, die bijna onverdraaglijk is, zo realistisch beschreven. Zal zij aan deze sadist en verkrachter weten te ontsnappen? Op de achtergrond speelt het privéleven van Rudi. Zijn vrouw Odette is dementerend en ze heeft een lelijke smak gemaakt van de trap en beschuldigt haar man van poging tot moord. Spreekt zij de waarheid, of raaskalt ze?Tot aan de allerlaatste pagina weet de schrijver mij nagelbijtend achter te laten. Het roept de vraag op of er omstandigheden te bedenken zijn waarin moord geoorloofd is.Dus ga dit boek beslist lezen. Niet voor tere zieltjes.

Meer recensies van Beertl