Toeslagenthriller

Beertl 29 maart 2024
Voor leesclub de Boekenreizigers Olv Erna Eikhoudt mocht ik de thriller Verlaat de gevangenis zonder betalen van Marjolein van der Gaag lezen. Voor mij was dit een eerste kennismaking met deze auteur, maar het boek smaakt beslist naar meer.De originele kaft, met het monopolyspel en de bijpassende titel maakten mij nieuwsgierig naar hoe dit spel een rol zou spelen in het boek. Het is vlot geschreven, vanuit de gezichtspunten van diverse hoofdpersonen. Pas aan het eind komen alle verhaallijnen samen. Het thema van de toeslagenaffaire speelt goed in op de actualiteit. De spanning wordt goed vastgehouden.
In het boek volgen we het gezin van Brenda, die een hoge functie binnen de belastingdienst heeft en een echte workaholic is, waarbij ze haar relatie en kinderen ernstig verwaarloost. In haar werk is ze verantwoordelijk voor veel slachtoffers van de toeslagenaffaire, die ze echter benadert als nummers, op een kille, afstandelijke wijze, waarmee ze veel vijanden gemaakt heeft en bedreigingen ontvangen. Ze is gehuwd met Ronald, een kinderarts, die worstelt met een medische fout,waardoor een jongetje is overleden. Zijn ouders hebben een klacht ingediend en het valt hem zwaar. Hij laat zich troosten door zijn collega, verpleegkundige Nancy. Zij geeft hem de warmte die hij bij zijn vrouw al lang mist. Dan zijn er hun kinderen Marit, die onderweg naar school plots verdwijnt en zoon Joep, een scholier die verliefd is op Julia. Dan is er ook nog het verhaal van Floor. Lang blijft onduidelijk wat zij te maken heeft met dit alles. Zij heeft geen gemakkelijk leven, met haar zieke en aan lager wal geraakte alleenstaande moeder. Ook horen we het verhaal van Rishi, die zijn vrouw aan suïcide is verloren en van wie de 4 dochters uit huis geplaatst zijn,nadat hij zijn baan en huis kwijtraakte als gevolg van de toeslagenaffaire. Op de achtergrond speelt nog het verhaal van de goede vriend Derk, van Ronald, die tijdens zijn vrijgezellenreisje verongelukt is. Of was er toch meer aan de hand? Een scala aan motieven en verdachten en een verrassende ontknoping. Wat wil je nog meer?

Meer recensies van Beertl