Spanning in Egypte

Beertl 29 maart 2024
Voor leesclub de Boekenreizigers Olv Erna Eikhoudt mocht ik het boek Slangenvel van Marja Boomstra lezen. Het boek is deel van een serie, maar kan ook prima als stand-alone gelezen worden, zoals dat voor mij gold. Het is evident dat dit een ervaren auteur betreft, die goed de spanning weet op te bouwen en vast te houden. Het verhaal speelt zich af in Egypte, waar Floor werkt als reisleidster en woont met haar man Rayan, die rechercheur is en hun 2 kinderen Rachid en Soha. Hun huwelijk kent wat spanningen doordat Rayan veel van huis is voor zijn werk en ontdekt heeft dat Floor een rekening heeft waar ze hem niks over heeft verteld. Rayan werkt samen met zijn collega Hamza. In vorige boeken is duidelijk geworden dat de halfbroer van Rayan, Hamid, door toedoen van Floor om het leven gekomen is. Hij liet een jonge dochter na, Noor, die in Nederland woont bij haar moeder, Veronica. Ook is Floor erachter gekomen dat haar vader een Egyptische vorst is. Floor gaat een reis begeleiden langs de bezienswaardigheden in Luxor en Aswan, en een tocht over de Nijl. Er gaan oude bekenden mee, maar ook zijn er onbekende gasten. Er gebeuren op de reis vreemde dingen. Zo blijkt dat verschillende mensen een mail uit Floors naam ontvangen hebben om hen specifiek uit te nodigen. Daarna vinden snel opeenvolgend allerlei dramatische gebeurtenissen plaats en alle signalen wijzen naar Floor als dader. Zelfs Rayan raakt overtuigd van haar betrokkenheid. Zal het Floor lukken om haar onschuld te bewijzen en uit te vinden wie erachter zit? Komt het nog goed met haar huwelijk? Volgt er nog een 4e deel in deze serie? Ik teken ervoor, al verwacht ik het niet echt. Het was een heerlijk boek en extra leuk omdat ik de beschreven plekken ken van een eigen rondreis.

Meer recensies van Beertl