Friese thriller

Beertl 15 maart 2024
Voor leesclub de Boekenreizigers Olv Erna Eikhoudt mocht ik het boek Onderstroom van Linda Jansma, een van mijn favoriete schrijfsters lezen. En ook dit boek maakte de verwachtingen meer dan waar. Het boek is spannend tot het einde en eindigt verrassend. De schrijfstijl is vlot met vrij korte hoofdstukken. Het verhaal speelt zich af in Friesland, op de zeilschool van Hester. 2 Jaar eerder is haar dochter Insa vermoord. De dader is nooit gevonden. Het heeft haar haar huwelijk met Gerlof gekost. Hij is opgestapt. Het bedrijf stond er even slecht voor,maar is gelukkig weer aan het opkrabbelen, met hulp van dochter Silke en zoon Jort en hun trouwe werknemers. Hester denkt dagelijks terug aan Insa. Ze was een pittig meisje en ze hebben heel wat met haar meegemaakt. Toch lukt het haar de draad weer wat op te pakken en zelfs weer wat romantische gevoelens te ontwikkelen. Tot er plots een ander meisje, dat eerder ook zeillessen bij hen had gevolgd, onder soortgelijke omstandigheden dood wordt aangetroffen. Dit is het begin van een scala aan dreigende en verdachte gebeurtenissen die een unheimisch gevoel oproepen en een hele optocht aan mogelijke verdachten oplevert. Timo is niet eerlijk geweest over zijn laatste avond met Isna. Hij voelt zich schuldig. Waarom? Wat is de rol van de knorrige terreinopzichter Menno? Waarom sluit hij rond in de nacht en wat moet hij op het kantoor van Hester? Thymen is wel erg blij met zichzelf en lijkt vrouwen van alle leeftijden te charmeren. Zit daar een motief achter? Jelmer is de vader van Timo en heeft een oogje op Hester. Roelie is de assistent- zeil instructrice en gedraagt zich ook opvallend.Het culmineert uiteindelijk in een zinderende finale op een schoener midden op zee. De achtergrond van de gezellige zeilschool is plezierig en herkenbaar. Ik kijk al uit naar het volgende boek van Linda!

Meer recensies van Beertl