Feelgood in de kapsalon

Beertl 26 april 2024
Met de leesclub de Boekenreizigers Olv Erna Eikhoudt mocht ik dit keer de feelgoodroman van Mienke Fijen; Geknipt voor elkaar lezen. Dit betrof voor mij een eerste kennismaking met deze auteur de omslag geeft precies weer waar het om draait in een tekening van een kapsalon. Hoewel het beloop niet erg verrassend was, heb ik het boek met plezier gelezen. Het vertelt het verhaal van Lara, die samen met haar gay best friend Boyd een eigen kapsalon gaat beginnen. Ze krijgen hierbij hulp van Lara’s broer Mick, die bouwvakker is. Hij doet graag iets terug voor zijn zus, nadat ze hem heeft bijgestaan in de periode dat hij verslavingsproblemen kreeg en zelfs gedetineerd raakte. Hun ouders konden niet meer met deze problemen omgaan en hebben tot hun grote verdriet het contact met hen verbroken, ondanks het feit dat Mick zijn leven alweer jaren op de rit heeft. Het enige probleem bij de start van hun nieuwe zaak, is het concurrentiebeding dat Boyd in het contract had met hun vorige kapsalon. Jules lijkt hem hieraan te willen houden, hetgeen tot forse boetes kan leiden. Wat mij betreft had dit deel wat verder uitgewerkt kunnen worden, wat meer spanning had gegeven en wat geloofwaardiger afgehandeld had kunnen worden. In de straat van hun nieuwe kapsalon woont Thijs, de fietsenmaker. Het is een knappe vent, die zowel de belangstelling van Lara als Boyd weet te wekken, maar hij lijkt zich niet van zijn charmes bewust en geremd te zijn. Wat is hiervan de reden? Bas is de broer van Thijs, een compleet ander type. Hij is jurist en staat Boyd bij in zijn procedure met Jules, de vorige werkgever. Zoals in elke feelgood is er een dramatische ontwikkeling die roet in het eten lijkt te gooien van een prille liefde,maar uiteraard is ook hier eind goed al goed.

Meer recensies van Beertl