Spannend jongensboek

Beertl 15 maart 2024
Met de leesclub de Boekenreiziger, olv Erna Eikhoudt mocht ik dit keer de opvolger van Doelwit Aland, Aland Wraak, van Jaap Jonker lezen. En vond ik het eerste deel al geweldig, dit deel las nog lekkerder weg. Als een spannend jongensboek. Ik hoop echt dat hij besluit om er een trilogie van te maken. Het open eindje biedt daar ook beslist ruimte voor. Het verhaal speelt zich, zoals de titel al zegt, af op Aland, een eiland in de Oostzee, tussen Finland en Zweden in. In het boek komt de geschiedenis en de strategische ligging tov Rusland duidelijk aan bod. Leuk om eens een hele ongebruikelijke locatie te gebruiken. Ik raad aan om de delen opvolgend te lezen, al kan dit boek ook gelezen worden zonder voorkennis van deel 1. De mislukte russische annexatie van Aland in het vorige boek, is reden voor de Rus Mikhael om wraak te nemen op iedereen die daartoe toen bijgedragen heeft. Dat betekent dat diverse mensen die de vorige keer nauw betrokken waren, nu verdwijnen. Leven ze nog? Jacob, de Nederlandse politieman die de vorige keer op vakantie was op het eiland en bij toeval deel ging uitmaken van het team, wordt ook met een vreemde achtervolging lastiggevallen. Wanneer hij dan voor een Europol bijeenkomst in de buurt is, en hoort dat Eeva, de ad- interim onderzoeksleider, voor wie hij wel een zwak had, ook verdwenen is, besluit hij opnieuw om zich ermee te bemoeien, tot grote ergernis van zijn vrouw Kerstin, die daarop besluit zelf ook maar weer die kant op te reizen, om een oogje in het zeil te houden. Er zit goede vaart in het verhaal en de spanning blijft tot het eind onverminderd aanwezig.

Meer recensies van Beertl