Passievol en spannend

Bianca Rijsdijk 06 juni 2021
Heleen van den Hoven (1959) schreef in 2019 haar debuutthriller Het Carpa Complot gevolgd door De speelgoedman in 2020 en nu in 2021 Het tango algoritme.

Emmy is wiskundelerares die in haar vrije tijd onder een pseudoniem blogs schrijft die voor een aantal grote bedrijven zeer belastend zijn.
Zij woont boven in een appartement van haar huis en onder haar wonen Grace en Florence. Emmy is de voogd van Grace nadat zij als tiener zwanger raakte van Florence en haar ouders haar het huis uit zette.
Emmy heeft naast algoritmes nog een andere passie namelijk de tango dansen.
Wanneer op een dag Grace niet terugkomt van een weekendje weg blijven Emmy en Florence in onzekerheid achter. Waar ging Grace naartoe, wat is er gebeurd en waarom liggen alle persoonlijke spullen (geld, telefoon etc) van Grace nog thuis?
Ondertussen komt Emmy in contact met Charlie nadat ze een advertentie had gezet om te dansen.
Charlie werkt als headhunter. Hij zoekt in opdracht mensen op die via internet frauderen.

Direct vanaf het begin wordt het balletje aan het rollen gebracht. Je komt van de ene gebeurtenis in de andere gebeurtenis terecht en direct vanaf het begin is de spanning voelbaar.
Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende oogpunten; o.a. Emmy, Florence en Charlie.
Veel is onduidelijk in het begin, er zijn veel vragen zoals bv wie de vader van Florence is, waarom is Emmy zo tegen Social media en dan natuurlijk de grote vraag waar Grace is.
Langzaamaan komen de verschillende personages tot elkaar en worden enkele vragen gaandeweg beantwoord.

De hoofdstukken zijn kort en door de constante wisseling van personages leest het geheel als een trein. Vanaf het begin wordt je het verhaal ingetrokken en dat blijft tot na het einde hangen. Het is moeilijk het boek weg te leggen.
De personages zijn heel mooi uitgewerkt en het is totaal geen probleem om je in te leven in elk van hen. De emoties, angsten en liefde is heel goed voelbaar.
Prachtig zijn ook de stukjes met uitleg over de passen van de tango, het is duidelijk voor je te zien wat er bedoeld wordt en ook hier weer komt de passie die Emmy voelt voor de tango direct binnen.
De plot is goed opgebouwd met verschillende wendingen en tot het einde blijft de vraag hoe het allemaal zal aflopen.
Zonder al te veel te verklappen is het einde echt een emotioneel bommetje waarbij een traantje echt wel even weggeslikt moet worden. (Is mij helaas niet gelukt, ze rolden vrijuit over mijn wangen).
Heleen van den Hoven heeft een prachtig, passievol en spannend verhaal geschreven die nog lang blijft hangen.

Meer recensies van Bianca Rijsdijk