Trage voortgang

Bianca Rijsdijk 13 augustus 2019
Mirthe van Doornik (1982) is journalist en documentairemaker. In 2016 won ze zowel de vakjuryprijs van de NPO Boekenweek Schrijfwedstrijd als de Scheltema Schrijversacademie.
Moeders van anderen is haar debuut.

Het verhaal begint met Kine, dan 11 jaar die haar kijk geeft op haar leven met haar moeder Nora en haar 3 jaar oudere zus Nico.
Kine is een rustig meisje die zoveel mogelijk het positieve wil zien. Ze is bezorgd om haar moeder, wil haar graag behagen.
Dan gaat het verhaal verder met Nico. Zij is juist het tegenovergestelde, zij schopt tegen het leven en is gefascineerd door de dood.
Kine en Nico leven samen met hun moeder die weer bestaat uit 3 (en volgens Kine soms uit 4) moeders.
Zo heb je de zorgzame moeder die niet drinkt, de onschendbare moeder die verteld hoe de wereld in elkaar zit en de moeder waar niet over gepraat wordt. De 4e moeder volgens Kine is de moeder die geen 4 moeders wil zijn.
Ze hebben ook contact met hun vader waar ze in de weekeinden naar toe gaan maar dat verwaterd als hun vader een nieuwe vriendin heeft met 2 zoontjes.

Het is geen flitsend verhaal, er zit weinig voortgang in behalve dat de tijd vaak verspringt en je als lezer de rest ertussen in zelf moet aanvullen. Als lezer krijg je wel een kijk in het (problematische) leven van beide meiden en hun moeder. Hierbij gaat, ondanks dat Kine en Nico het verhaal vertellen, de meeste aandacht uit naar Nora, hun moeder.
Een mooi citaat van Nico die weergeeft wie Nora is;
'Nora, het is niet de moeder die boodschappen doet, groente opwarmt, of ons wekt om ons naar school te sturen. Dit is de moeder die haar keuken laat afbranden, die zo stoned of dronken is dat ze die wazige blik krijgt waarin we uiteindelijk allemaal stuurloos ronddobberen. Steeds verder drijven we dan van de mensen en de dingen af.'

De schrijfstijl is prettig maar als lezer ervaar je toch vooral een trage voortgang met een einde die je al van verre zag aankomen. Het zet niet aan tot het genoegen om verder te lezen, je hebt geen moeite om het boek weg te leggen en even wat anders te doen.
Moeders van anderen is als debuut wel geslaagd maar misschien dat Mirthe in haar volgende boeken iets vlotter schrijft zodat je als lezer ook echt geïnteresseerd blijft.

Meer recensies van Bianca Rijsdijk