Meeslepend levensverhaal!

Bibiboekt 10 april 2024
Heb jij ook zo genoten van De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo? Dan zal je dit boek ook willen lezen!

Dit boek bevat het levensverhaal van Rosa Kusstatscher, geboren in de Italiaanse Alpen. Je leest dat ze haar verhaal aan iemand vertelt, èn een belangrijke afspraak heeft met iemand. Tijdens het verhaal krijg je wel een vermoeden, maar de start maakt wel meteen nieuwsgierig.

Wanneer tijdens de Tweede Wereldoorlog de Duitse nazisoldaten in haar dorp in de Alpen bivakkeren en er een verachtelijke daad wordt uitgevoerd zal ze alles moeten achterlaten.
Met de hulp van de vriendelijke postbode Herr Maier kan ze vluchten. Ze komt terecht in Zwitserland en ontdekt dat ze een talent heeft. Kleding ontwerpen en naaien. En dat is het begin van een groots en bewogen leven. Ookal moet ze daar een heel zware beslissing voor nemen.
We volgen een leven waarin we de wereld over reizen. Van Zwitserland naar Parijs en van Rio de Janeiro naar New York. Steeds meer weelde, rijkdom en bekendheid en geliefden. De wereld van Dior & haute couture. Maar ook van schuldgevoel, rouw, en angst.
Hoewel het verhaal op een gegeven moment ietwat te traag leek te gaan kon ik het niet loslaten. Het intrigeerde me hoe dit jonge meisje groeide tot een onafhankelijke sterke vrouw. Altijd op de vlucht en toch zo doelgericht.
Elk hoofdstuk begint met een voorwerp: Aspirine, eyeliner, een spiegel. Allemaal staan ze symbool voor wat ze heeft meegemaakt. Ook de parfum Miss Dior staat even centraal. En laat dat nou mijn favoriete parfum zijn!
Ik verwachtte dat het boek vooral over haar beroep als kleermaakster of ontwerperster zou gaan maar dat thema lag toch meer op de achtergrond. Het ging veel dieper in op haar gevoel en relaties met de mensen om haar heen, en haar leven lang op de vlucht. Het is een verhaal dat je helemaal kan opzuigen en zo realistisch aanvoelt dat je denkt dat het echt is...Ik heb zelfs een traantje weggepinkt.

Meer recensies van Bibiboekt