Romeinse zielsverwanten

Bibiboekt 31 juli 2023
Deze maand las ik Een zee in Elysium van Emma Anna. En wat keek ik uit naar weer een nieuwe verhaal van haar!
Dit keer gaat het over de liefde tussen Junia, dochter van een rijke handelaar, en Julius, cliënt van haar vader en legionair.

Het verhaal begint bij Junia als klein meisje. Julius komt veel over de vloer en je begint al een bijzondere band tussen deze twee mensen te zien.
Als Junia ouder is en Julius terug in haar leven komt vinden zich behoorlijk wat verschuivingen plaats.
Er ontstaan gevoelens tussen de twee, en de lading tussen Junia en Julius is bijna zo tastbaar dat je het boek niet wil wegleggen.

Een andere verschuiving is de positie van meisjes en vrouwen. Junia is wat ouder en je merkt dat er in die tijd hele andere verwachtingen worden gesteld dan nu. Haar vriendinnen trouwen al als ze 14 zijn. De mannen hebben het absoluut voor het zeggen.
Het leuke is dat Junia, die nog weleens naïef kon overkomen, ongemerkt heel feministisch uit de hoek komt.

Omdat het verhaal hun hele leven in beslag neemt, is er genoeg tijd om hun karakters te laten ontwikkelen en ruimte voor het verwerken van emoties. De trigger warning was zeker niet overbodig. Enkele passages kunnen best heftig zijn.
Deze leren ons echter ook dat bij echte liefde, je een heleboel kan overwinnen samen.
Ik vond het een prachtig historisch verhaal over liefde in de tijd van het Romeinse Keizerrijk. Het is fijn traag met veel aandacht voor de ontwikkeling van personages waar je af en toe ook nog eens rode oortjes van kan krijgen ;)

Meer recensies van Bibiboekt