Romantiek in boekenstad Deventer

Bibiboekt 24 november 2023
Juul woont boven het Boekencafé van haar beste vriendin Lauren. Ze is een zeer succesvol schrijfster, maar dat weet niemand, want ze schrijft onder een pseudoniem. Vroeger is ze gepest met haar uiterlijk en de uitgever ziet meer marketingkansen als ze ex-model Lauren inzetten als gezicht van de auteur. Ook op datinggebied wil het Juul maar niet lukken. Ze voelt zich te onaantrekkelijk om ooit aan de man te komen. Tot ze cabaretier Ids ontmoet. Zal ze toch een poging wagen?

Ik ben zo makkelijk te beïnvloeden. Een boek met een boekencafé, dan ben je als boekenliefhebber toch verkocht nog voor je de flaptekst gaat lezen? Ik in elk geval wel, maar maakt het verhaal mijn eerste enthousiaste gevoelens ook waar?

Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Juul en Ids en het is snel duidelijk dat Juul een behoorlijke rugzak bij zich draagt. Het meedoen in een wereld waar je continue wordt geconfronteerd met "het schoonheidsideaal" de perfecte levens..ik kon me goed in haar vinden.
Ids daarentegen staat al lange tijd in de spotlights maar door het meetoo schandaal van zijn beste vriend en collega zijn de ogen ineens heel anders op hem gericht.

De actualiteit staat dus heel centraal in dit verhaal. Deze gevoelens en gebeurtenissen zijn iets waar velen nu mee te maken hebben. (Voor)oordelen over mensen zijn dagelijkse kost. Het was mooi om te zien hoe Juul en Ids elkaar vinden en helpen om het beste van de ander naar boven te laten komen.
En natuurlijk kan een vleugje romantiek niet achterblijven.
Van het boekencafé zelf zou ik nog wel meer willen lezen want nu stond vooral het kleine theater bij het café centraal. Dus die deel 2 over Juuls vriendin met haar café is geen overbodige luxe!

Het was een lekkere feelgood met veel herkenbaarheid en vlotte schrijfstijl. Een verhaal over vooroordelen en zelfliefde. Heerlijk om te lezen onder je dekentje op de bank, jezelf wanend in boekenstad Deventer.

Meer recensies van Bibiboekt