Een succesrecept!

Bibiboekt 06 mei 2024
Legendes en lattes schaart zich onder de noemer "cozy fantasy". Nu ben ik echt een fantasyliefhebber maar ook van het feelgood genre. Deze combinatie klinkt voor mij dus als het beste uit twee werelden.

Voor wie niet zo bekend is met de fantasywereld uit boeken of games staat er veel nieuws te wachten. Mythische figuren als orks, ratkins, gnomes...ik had het gevoel dat ik een dorp uit World of Warcraft binnenstapte.

De ork Vivi wil haar leven als premiejager vaarwel zeggen en een nieuw leven beginnen in een nieuwe stad. Ze wil een koffietentje openen en koffie is een product dat de inwoners daar nog niet kennen. Ze kan dus wel een portie geluk gebruiken. Geluk dat Vivi in het geheim door een magische steen heeft meegenomen en verborgen.

En het geluk staat inderdaad aan haar kant want algauw vindt ze een bekwame maar niet erg spraakzame gnome die haar helpt het café op te bouwen. En dat is nu net het charmante aan dit verhaal. Je volgt het proces van het ontstaan van het café vanaf de eerste steen.
Steeds meer personages worden toegevoegd in het leven van Vivi. Tandri, de succubus en Thimble, de ratkin die een ongelooflijke bakker is.
Door de personages en hoe beeldend het café wordt beschreven komt alles tot leven. Je voelt de warmte en de gezelligheid, je ruikt bijna de koffie en broodjes. Het kan niet anders dan dat je de personages in je hart gaat sluiten.

Maar het gekregen geluk is niet zonder risico. Er is een kaper op de kust en dat geeft het verhaal net die iets spannendere wending.
Verwacht alleen geen grote actie momenten, het is en blijft echt een cozy verhaal.

Dit boek werd meteen een van mijn favorieten. De sfeer is ontzettend goed neergezet, de personages uniek en heeft elementen met klein beetje magie. Ik kan al niet wachten tot het andere boek vertaald is!

Als ik dan een kritische noot mag toevoegen: je krijgt er ontzettende trek van. Dus houd iets lekkers bij de hand tijdens het lezen!

Meer recensies van Bibiboekt