Lezersrecensie

Terug

Boek2Musch 10 juni 2024
Het boek ‘Terug’ heeft net zoals deel een van deze duologie een zwarte hardcover. In een mooie groene kleur staat de titel verticaal geschreven. Aan beide kanten van de titel zijn dit keer palmbomen te zien. Het binnenwerk van dit boek ziet er weer prachtig uit.

Het verhaal

George Borg, die sinds enige tijd niet meer in het weeshuis woont, maar in het gebouw; De Ark heeft al veel mogen ontdekken over de verschillende werelden en bijzondere wezens. Ze weet inmiddels dat er via de Tunnels gereisd kan worden naar de andere werelden. Wanneer haar moeder, die haar als baby achterliet bij een weeshuis, op een dag uit een Tunnel stapt beleeft George een rollercoaster aan emoties. Allerlei vragen poppen er bij George op waar ze een antwoord op wil hebben maar of haar moeder die vragen gaat beantwoorden?

Naast de Ark, waar George woont, zijn er nog meer Arken. En over alle Arken is er een baas. Iedereen weet dat de baas de Schoonmaker wordt genoemd. Maar dat is ook het enige wat bekend is, verder hangt er een groot mystery om hem heen.
Dan wordt George gesommeerd om naar de Schoonmaker toe te komen. George is wat huiverig om te gaan. Want kan ze, wanneer ze gaat, wel weer terugkeren naar de Ark waar haar vrienden wonen?

Mijn mening

Heerlijk om na het dichtslaan van het eerste deel ‘Heen’ van deze duologie van Mel Hartman het tweede deel ‘Terug’ open te kunnen slaan en verder te lezen waar deel een is geëindigd. Ik vind het zelf erg fijn om een verhaal in een keer uit te lezen. Zo dus ook het verhaal van George.

George heeft inmiddels haar plekje in de Ark gevonden. Ze voelt zich er inmiddels thuis. Dit komt ook door de fijne vrienden die ze om zich heeft. Dan stapt haar moeder op een dag uit een Tunnel. George wordt overspoelt door veel emoties. Dat dit tot een heftige ontlading leidt snap ik absoluut.

De ontwikkeling die Mel Hartman George haar personage door laat maken vind ik geweldig om te lezen. George heeft geleerd van haar verleden. Natuurlijk worstelt ze met de komst van haar moeder. Boosheid, verdriet, teleurstelling en wantrouwen zijn allemaal emoties waar ze mee moet dealen. Toch wil George meer weten over haar afkomst en komt steeds meer voor zichzelf op. Ze gaat zeker niet overal mee akkoord. Dan wordt George geconfronteerd met haar afkomst die nog meer vragen oproept maar ook meer gevaar met zich meebrengt.

Ik vind dat Mel Hartman in haar Urban Fantasy, waar veel mystery in voorkomt, de onderwerpen zoals vergeving, samenwerking, vriendschappen, verdriet en liefde op een hele mooie wijze heeft verwerkt in ‘Terug’.

‘Terug’ krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van Boek2Musch

Gesponsord