Karakteristiek, puur en bijzonder

Boekdine 11 maart 2024
Ik heb bij dit boek meer dan eens hardop gelachen (en dat doe ik niet snel), maar m’n hart brak ook tijdens het lezen van sommige stukken. Ik ben Eleanor Oliphant speelde met m’n emotie en ik wilde dat ik dit boek veel eerder had gelezen!

Ik ben Eleanor Oliphant gaat over Eleanor en over haar leven. Ze is erg gestructureerd en heeft alles op orde, maar is eigenlijk heel erg eenzaam. Dan ontmoet ze iemand die haar leven omgooit. Dit brengt vreugde en plezier, maar ook een hoop angst en onzekerheid. Eindelijk leert Eleanor Oliphant echt te leven.
Aan het begin wordt vooral duidelijk hoe anders Eleanor is dan de rest, maar stapje voor stapje ga je steeds meer van het personage houden. Ik vind het geweldig knap (volgens mij bestaat deze combinatie woorden niet, maar ik vond geen andere, betere omschrijving) hoe de auteur het personage zó karakteristiek als zichzelf kan neerzetten. Elke gedachte, beschrijving en uitspraak is door de ogen van Eleanor Oliphant beschreven. Ze deed me een beetje denken aan Molly uit Het kamermeisje of aan Cassandra uit Het Cassandra complex. Ik ben Eleanor Oliphant is een puur verhaal waar je veel van kunt leren.

Meer recensies van Boekdine