Genoten

Boekenvirus 29 februari 2020
Je bent er weg van of je vindt het helemaal niks. Misschien een rare titel maar wel de kern.

Dit boek stond al een tijdje in de kast en ik had schrik om eraan te beginnen. Van verschillende kanten had ik vernomen dat : er niet door te komen was, teveel info, te gedetailleerd en teveel verwijzingen…..

Aan het einde van mijn vakantie en met weer veel leeszin vond ik het het moment om dit boek vast te pakken. En ik behoor tot de eerste groep: ik ben er weg van. Juist van de struikelblokken voor anderen heb ik gesmuld.

In het Paulus Labyrint volgen we 2 verhaallijnen: die van Peter in het heden en die van Paulus in het verleden. Aan het einde van een deel volgt er telkens een visioen uit het verleden. De opbouw is zo zeer overzichtelijk.

Peter vindt in het huiswerk van zijn studenten een blaadje met daarop Hora est en in het lokaal ziet hij opeens een vergeten GSM liggen. Wanneer er op deze GSM opeens onduidelijke berichtjes binnenkomen is zijn nieuwsgierigheid gewekt. Maar wanneer het gangenstelsel ontdekt is door de burgemeester en Judith en Arnold verdwijnen kan hij enkel op de vlucht slaan en proberen hen te bevrijden.

Windmeyer weet de spanning goed op- en te onderbouwen. Enige kennis van de Katholieke kerk en mythologie helpen je wel vooruit. Er zijn veel verwijzingen, veel bijbelcitaten en citaten van in de liturgie die in het verhaal voorkomen. Ze zijn nodig omdat juist de interpretatie van die tekst belangrijk is. Windmeyer weet me contant te triggeren hierdoor en uit te dagen om zijn wendingen te blijven volgen.De verhaallijn en de personages krijgen hierdoor enorme diepgang. Door de verwijzingen en de opbouw van de spanningslijnen was het wegleggen van het Paulus Labyrint moeilijk.

Het samensmelten van verleden en heden komt op een wonderlijke manier samen. Het verleden is uiteindelijk verweven in het heden. De strijd die Paulus gestreden heeft en helemaal een andere dimensie krijgt. En Peter die een cruciale rol is toebedeeld of hij het wil of niet in het heden. Doorheen de vele citaten loopt en leest het verhaal als een trein.

Conclusie

Het Paulus Labyrint heeft me uitgedaagd en beloond, een geweldige combinatie van intellect en spanning.

Meer recensies van Boekenvirus