Super spannend!

Boekenzuurstof 18 maart 2023
Een nieuw boek van Holly Jackson! Eerder schreef zij al de (ontzettend spannende!) ‘Moordgids voor lieve meisjes’ serie en nu is er De vijf die blijven, een standalone YA thriller.

De vijf die blijven gaat over een vriendengroep van zes jongeren die samen spring break gaan vieren. Een heuse Amerikaanse traditie onder jongeren waarbij je ergens heen gaat om te feesten. Zij gaan met de camper om kosten te drukken, maar onderweg nemen ze een verkeerde afslag en verdwalen ze. Dan ineens blijken alle banden lek te zijn en staan ze ergens gestrand. Voor ze het weten komen ze erachter dat ze niet alleen zijn daar in het donker…

YES! Dit was zó leuk en spannend!
Persoonlijk ben ik altijd een grote fan geweest van films als Texas Chain Massacre, The Cabin in the Woods, House of wax.. je kent ze wel; horror film waarbij een groepje jongeren ergens heen gaan en in grote problemen komen. De vijf die blijven is nou precies zo’n soort film, maar dan in boek vorm, echt geweldig!

Het verhaal leest ontzettend vlot. Het speelt zich allemaal af binnen 1 nacht, wat echt knap is om te schrijven zonder dat het saai wordt, en de hoofdstukken zijn ook verdeeld onder tijdstippen, zo heb je een goed beeld van hoe de tijd in het verhaal voortbeweegt.

Red is de hoofdpersonage in dit boek, we zijn via haar perspectief deze nacht door aan het komen. Het is al heel snel duidelijk dat Red het een en ander heeft meegemaakt waardoor het leven voor haar op dit moment vrij moeilijk is.
In het begin vond ik het wat lastig om in haar hoofd te zijn omdat het nogal een warboel is, maar dat gaat gauw genoeg wennen en het wordt ook steeds duidelijker waarom het nou precies zo’n warboel is.
De andere jongeren zijn ook interessante en diverse personages met ieder zijn eigen bagage. De vriendengroep voelde daardoor erg realistisch aan.

Holly Jackson schrijft heel fijn. Het is vlot, spannend waar het moet zijn en door middel van plottwists is het verhaal lekker onvoorspelbaar.

Al met al kan ik De vijf die blijven 100% aanraden!

Meer recensies van Boekenzuurstof