Luchtig, grappig en hype-waardig!

Boekenzuurstof 05 november 2023
Ik snap de hype volledig! De Ex Talk is een heerlijke mix van een luchtige feelgood die daarnaast ook diepgang bevat en een paar serieuze thema’s aankaart. Maar wat vooral opvalt is de luchtigheid. Na een lange of drukke dag kun je met dit boek echt even lekker ontspannen en je gedachten verzetten.

Ik had niet lang nodig om in het verhaal komen. De hele setting van een publieke radiozender en het starten van een podcast vond ik erg uniek. Het past goed bij deze tijd maar toch kom ik het niet heel veel tegen in boeken.

Het verhaal wordt vertelt vanuit het perspectief van Shay. Ik ben blij dat dit boek geen dubbele vertelperspectief had, want nu weten we als lezer niet wat erin Dominic’s hoofd om gaat en dat maakt hem mysterieus.
Shay strijdt al een tijd voor haar plekje binnen het radiostation en is dan ook reuze enthousiast om haar eigen programma te mogen hebben, ook al is dat dan met haar vervelende collega Dominic.
Dominic is een paar jaar jonger dan Shay. Hij is gesloten en een tikkeltje arrogant maar lijkt zijn hart op de juiste plek te hebben omdat hij strijdt om onwaarheden aan het licht te brengen als journalist.

Naar mate het verhaal vordert merkte ik dat ik echt ging mee leven Shay, dat ik zat te genieten van de podcast afleveringen en dat ik Dominic steeds beter begreep.

“Weet je wat het is met iemand verliezen? Het gebeurt niet maar één keer. Het gebeurt telkens wanneer je iets geweldigs doet dat je wilde dat ze konden zien, telkens wanneer je vast zit en advies nodig hebt. Telkens wanneer je faalt.”

De auteur, Rachel Lynn Solomon, heeft een fijne schrijfstijl. Het leest erg vlot en voelde gebalanceerd aan. Ook moest ik regelmatig glimlachen om de dingen die personages zeiden of dachten. Ik vond het mooi hoe de auteur thema’s als verlies en verwerking in dit luchtige boek heeft verweven. Naast dat het me raakte, zorgt het er ook voor dat Shay gelaagder voelt.

Al met al is De Ex Talk een leuk, hedendaags verhaal met tropes zoals one bed, forced proximity en enemies to lovers. Dit was mijn eerste, maar zeker niet laatste, Rachel Lynn Solomon boek. Als je houdt van feelgood, hedendaagse verhalen, romantiek of gewoon benieuwd bent naar de hype, kan ik je dit boek van harte aanraden!

Meer recensies van Boekenzuurstof