Vol spanning en actie

Boekenzuurstof 12 oktober 2023
Rosalyn Quest is geboren in een familie van dieven. Haar moeder is er een meester in en als enige dochter is Rosalyn er ook in opgeleid. Samen klaren ze de moeilijkste klussen, maar wat haar moeder niet weet is dat Rosalyn graag eens een normale meid zou willen zijn. Dat ze zich net als andere tieners wilt kunnen gedragen, vriendinnen hebben en naar school gaan. Net nadat ze een plan heeft bekokstoofd om onder haar moeders neus uit te glippen wordt haar moeder ontvoerd tijdens een klus. Wat de ontvoerders willen? Eén biljoen dollar. Voor Rosalyn zit er niks anders op dan mee te doen aan de dievenspelen. Want de winnaar van de dievenspelen mag alles wensen wat hij maar wilt, ook een biljoen dollar.

De dievenspelen is een Young Adult verhaal met veel spanning, actie en avontuur. In de flaptekst wordt het verhaal ook wel vergeleken met de Hongerspelen en daar kan ik me wel in vinden, het is net zo spannend maar speelt zich wel af in onze tijd en wereld.
De wereld van dieven (want dat is wat ze eigenlijk allemaal stuk voor stuk zijn, ontzettend goed in dingen stelen) is interessant, uniek en vol creativiteit. Tijdens de dievenspelen krijgen de deelnemers opdrachten die onmogelijk lijken en moeten zij die zien op te lossen.

Ik was een beetje bang dat de complexiteit van zo’n opdracht niet goed over zou komen op papier, maar dat is helemaal niet zo. Mede door hoe het geschreven is, is het duidelijk wat er gebeurt en raak je niet in de war (wat soms nog wel eens kan gebeuren in boeken).
Het verhaal is plotgericht, wat ik persoonlijk juist erg fijn en passend vind voor dit boek en door plotwendingen was het ook niet voorspelbaar welke richting het verhaal op zou gaan.

Rosalyn, de hoofdpersonage, is een leuke meid. Ze is stoer, onbevreesd en tegelijkertijd ook een hele normale tiener met het verlangen om net als de rest van de wereld te kunnen zijn.

Het enige minpunt dat ik kan bedenken was dat aan het begin van de spelen alle deelnemers worden geïntroduceerd in één keer, dit was een beetje veel en hierdoor was het lastig om de deelnemers goed uit elkaar te kunnen halen. Ze hadden ook niet hele individuele persoonlijkheden dus tijdens het lezen werd dat een beetje een brij van bijpersonages.

Kayvion Lewis, de auteur, schrijft heel fijn. Het boek leest als een trein, mede door de spanning, maar ook waren de hoofdstukken niet te lang en vond ik het qua taalgebruik ook gewoon heel vlot en toegankelijk lezen.

Al met al kan ik dan ook zeggen dat ik de Dievenspelen ontzettend aanraad. Het is een super leuk en spannend boek die geheel terecht voor verschijning al zo veel aandacht kreeg. Ik kan niet wachten om het vervolg te lezen!

Meer recensies van Boekenzuurstof