Het is heerlijk weg zwijmelen bij deze rivals-to-lovers romance

Boekenzuurstof 25 november 2023
Wat was dit toch weer genieten!
Ik heb helemaal niks met schaken en ik ken de regels ook niet, maar toch genoot ik ontzettend van het schaakaspect in dit boek. Het was uniek en de competitie eromheen hield het ook spannend.
Zoals de flaptekst al doet vermoeden bevat dit boek een heerlijke rivals to romance trope. Ik heb flink genoten en mee gezwijmeld met de hoofdpersonages.
Het Young Adult aspect van dit boek is vooral merkbaar in de ‘fade to black’ scènes. Oftewel, de seksuele handelingen worden niet uitgebreid beschreven. Wel is er, net als in haar andere boeken, veel spanning en geflirt. Van te voren wist ik niet goed hoe de auteur een Young Adult verhaal zou schrijven, maar door het zo aan te pakken voelde het eigenlijk heel natuurlijk aan. Het past nu goed in het YA genre zonder dat je het gevoel hebt een (erg) jeugdig boek te lezen.

Naast het verhaal, waren ook de personages ontzettend leuk.
Mallory heeft geen alledaags leven, ze heeft een grote verantwoordelijkheid op haar schouders omdat ze in een moeilijke thuissituatie zit. Daarnaast is ze heerlijk ongemakkelijk in haar hoofd en denken. Als lezer kun je echt genieten van haar gedachten en eerlijk is eerlijk, ik vond ze ook wel erg herkenbaar.
Omdat niet alles van een leien dakje af gaat voor haar bevat dit luchtige boek toch ook diepagang en snijdt het realistische en moeilijke thema’s op een behapbare manier aan.
Nolan, de wereldkampioen, is echt een gevalletje ‘die wil ik als mijn bookboyfriend’. Wat een leuke jongen is hij!

Al met al is Check & Mate gewoon een absolute aanrader. Het is een heerlijk luchtig, hedendaags verhaal met tropes die tegenwoordig erg populair zijn. Zeker een must om eens te proberen!

Meer recensies van Boekenzuurstof