Een perfecte young adult romance

Boekenzuurstof 15 december 2023
Ik vond het GEWELDIG. ‘Bewijs het maar’ laat ons goed zien dat er geen expliciete scènes nodig zijn om een heerlijk, zwijmel-waardige romance te schrijven. Hiermee is dit boek dan ook perfect voor tieners, mensen die eens wat willen proeven van het romance genre of natuurlijk gewoon als het je leuk lijkt!

De hoofdpersonage, Bailey, heeft het moeilijk met de scheiding van haar ouders. Dit is een vrij groot thema in het boek en wat ik vooral bijzonder vond is dat Bailey geen typische tiener is die haar moeite over de scheiding laat zien door middel van moeilijk gedrag. Maar dit betekent uiteraard niet dat zij geen verdriet van de scheiding heeft. De subtiliteit hiervan was zo goed geschreven en ik denk dat veel ouders dat snel over het hoofd zouden zien.

Er zijn twee vertelperspectieven in ‘Bewijs het maar’. Eentje van Bailey natuurlijk, deze komt ook veel vaker voor. De hoofdstukken van Charlie zijn altijd vrij kort en geven de lezer slechts een glimps van wat in zijn hoofd afspeelt. Deze glimps is wel precies genoeg om hem iets beter te begrijpen en tegelijkertijd nieuwsgierig te worden naar meer.

Sommige auteurs weten gewoon precies hoe ze een personage kunnen schrijven die eerst zo vervelend is dat je met je ogen zit te rollen en vervolgens je toch langzaam weet te waarderen én zelfs bookboyfriend materiaal wordt. Want dat is Charlie. Een vreselijke zak in het begin, maar vervolgens.. ;)

Al met al kan ik eigenlijk niks negatiefs bedenken over ‘Bewijs het maar’. Ik kan dit boek volmondig aanraden. En ik hoop dat er nog veel meer boeken van Lynn Painter vertaald worden!

Meer recensies van Boekenzuurstof