Prachtig, ontroerend en grappig

Boekenzuurstof 10 oktober 2023
Het boomhuis in het bos gaat over Victor, een tiener die als mens in een boomhuis woont samen met zijn robot vader Giovanni en twee robot vrienden; verpleegmachine Ratched en een kleine stofzuiger genaamd Rambo. Ze leven daar in vrede en hebben genoeg aan elkaar.
Op een dag komt Victor een onbekende androïde tegen en besluit deze te repareren. Deze beslissing blijkt een ketting reactie in gang te zetten en zorgt ervoor dat Victor’s vader, Giovanni, meegenomen wordt.

Zoals je een beetje uit de flaptekst kunt opmaken heeft dit boek een sci-fi randje omdat veel personages robots zijn, laat je hier niet door afschrikken als je weinig of geen sci-fi leest want dit is zó leuk gedaan!

Het is altijd lastig om een recensie te schrijven over een 5 sterren verhaal omdat ik het zó leuk en goed vond dat ik er haast geen woorden voor kan vinden. Ik ga wel het proberen want dit boek verdient het zo:

Het boomhuis in het bos is een boek die draait om zijn personages, om wat zij mee maken, hoe dat hen raakt en ze ook laat groeien. Het is geen boek vol actie, maar bevat zeker wel een duidelijke plot en heeft hier en daar een paar plotwendingen.
Ik heb ontzettend veel gelachen tijdens het lezen, want laat me je zeggen; deze robots hebben humor. Ik denk dat verpleegmachine Ratched een van mijn favoriete personages ooit is.

De onderlinge relatie tussen de personages was ook erg mooi om over te lezen, het gaf weer echt dat ‘found family’ gevoel dat ik ook ken van TJ Klune’s andere boeken. Victor gaat proberen zijn vader terug te krijgen en zal hiervoor voor het eerst in zijn leven het boomhuis verlaten. Onderweg gebeurt er natuurlijk van alles en komen Victor, Rambo en Ratched flink wat moeilijkheden tegen.

TJ Klune heeft, net als in zijn andere boeken, een prachtig, ontroerend, warm en grappig verhaal geschreven die je aan het denken zet. Het is een verhaal die je niet snel zal vergeten en waarbij je eigenlijk niet wil dat hij afgelopen is.
Zijn schrijfstijl is fijn, vlot en toegankelijk. Ik zou zo honderd boeken van hem kunnen lezen en het nooit zat worden.

Al met al is ‘Het boomhuis in het bos’ een mega aanrader. Als je houdt van verhalen met found family, humor, karakterontwikkeling en boeken die je met een warm gevoel achterlaten moet je dit boek zéker oppakken.

Meer recensies van Boekenzuurstof