Crazy spannend

Boekenzuurstof 03 november 2023
Waarom is dit boek niet bekender? Waarom is niet iedereen hierover aan het praten? Ik weet zeker dat als dit boek de kans krijgt, hij door velen geliefd zal worden.

Het verhaal begint gelijk goed met een spannende gebeurtenis. Op een gedoseerde manier introduceert de auteur deze dystopische wereld aan de lezer. Het is namelijk het jaar 2956 en de aarde is verwoest. Er zijn weinige leefbare plekken en deze bevinden zich allemaal in koepels, waarbij de meesten in armoede leven.

Het hoofdpersonage, Abel heeft een pittig leven gehad. Na het overlijden van zijn moeder is hij helemaal alleen, er is niemand die voor hem zorgt of over hem waakt ondanks dat hij nog maar 16 is.
Als er een mooie kans op zijn pad komt, pakt Abel die natuurlijk met twee handen aan en als lezer zien we hoe de beschadigde Abel door deze kans toch weer hoop krijgt dat zijn leven beter en dragelijker zal worden.
Abel is een gewone jongen waar menig mens zich prima in zal kunnen herkennen en hierdoor ook gemakkelijk sympathie zal voelen voor hem.

Het verhaal leest ontzettend fijn. Het taalgebruik is toegankelijk. De hoofdstukken zijn kort. Ik denk dat dit zo’n boek is die perfect is voor jongeren én voor hen die eigenlijk nooit lezen.
Ik hoop dat dit boek op scholen en in bibliotheken flink aangeboden wordt want dit is zo’n boek die iemand kan gaan overtuigen om meer of vaker te gaan lezen.

Tijdens het lezen maak ik altijd notities van mijn gedachten en een van de dingen die ik opschreef was het het verhaal crazy spannend is. Daarnaast is hij ook erg onvoorspelbaar, je hebt werkelijk geen idee waar het naar toe kan gaan en mede hierdoor wil je steeds nog één hoofdstuk lezen.

Al met al kan ik eigenlijk alleen maar positief zijn over De laatste vijf. Ik hoop dat hij nog massaal gelezen zal worden door jong en oud en dat de auteur ons nog meer soortgelijke boeken zal schenken.
De laatste vijf is het tweede boek in de Schaduwkronieken, de boeken zijn allemaal afzonderlijke verhalen dus je hoeft de eerste niet te lezen om De laatste vijf te kunnen begrijpen. Maar zelf ben ik nu in ieder geval wel erg nieuwsgierig geworden naar het andere deel in deze serie.

Meer recensies van Boekenzuurstof