Spannend en onvoorspelbaar

Boekenzuurstof 27 oktober 2023
Ik heb me ontzettend vermaakt met deze murder mystery. Dat het verhaal zich afspeelt op een kostschool waar de leerlingen ook slapen, waar reputatie’s en geld een grote rol spelen en de hoofdpersonage daar door middel van een beurs is draagt alleen maar bij aan de sfeer en de gelaagdheid.

Jess en haar beste vriendin Clem besluiten om ook onderzoek te doen en leerlingen te ondervragen om te zorgen dat de politie sneller de moordenaar zal vinden. Dat zal immers de kans vergroten dat Jess gewoon op school mag blijven.

Het boek begint rustig en gemoedelijk. Personages worden geleidelijk geïntroduceerd en als lezer krijg je een beeld van de normale gang van zaken op de kostschool.
Vanaf het moment dat er een leerling wordt vermoord sluipt de spanning er in en die gaat ook niet meer weg. Dit is zo’n boek waarbij je eigenlijk moet gaan slapen, maar elk hoofdstuk eindigt zó spannend dat je toch nog even één hoofdstuk wil lezen. Tot die natuurlijk ook spannend eindigt.. etc. En dat is toch eigenlijk een van de leukste dingen die je kunt hebben in een boek.

Daarnaast was het verhaal ook onvoorspelbaar. Tijdens het lezen vroeg ik me constant af wie het gedaan kon hebben, er zijn meerdere verdachten, er zijn alibi’s en ook flink wat geheimen die ontrafelt worden.
Sommige clue’s en ontknopingen vond ik wat ver gezocht. Ik kon me niet voorstellen dat het echt zo zou kunnen gaan, maar dat deed verder niet af aan mijn plezier tijdens het lezen.

Ravena Guron is een auteur waar ik meer van wil lezen. Met een fijne, luchtige en toegankelijke schrijfstijl zorgt ze ervoor dat dit spannende boek een ontspannende werking heeft op de lezer.

Al met al is Dit boek is dodelijk een leuk, inclusief en spannend Young Adult verhaal. Het leest als een trein en houdt gemakkelijk je aandacht vast. Perfect voor de fans van de boeken van Karen McManus.

Meer recensies van Boekenzuurstof