Recensie van boekjesenplantjes

boekjesenplantjes 15 augustus 2023
Lily heeft een duidelijk beeld van wat ze wil in het leven. Als ze vijftien is ontmoet ze de drie jaar oudere, dakloze Atlas. De relatie loopt op de klippen, omdat Atlas verhuist naar Boston. Zoveel jaren later leert Lily Ryle kennen, een knappe en succesvolle neurochirurg. Ze zijn stapelverliefd op elkaar, maar achter gesloten deuren gaat het er af en toe niet zo fantastisch aan toe. Kan hun relatie dit aan? En wat gebeurt er als Lily plots oog in oog komt te staan met… Atlas?

Als mensen beginnen over ‘hypes’, dan word ik altijd erg benieuwd. Hoewel ik geen TikTok heb, zag ik toch regelmatig de ‘BookTok’-schappen in de boekhandels staan. It Ends With Us staat dan ook al een tijdje op mijn leeslijst. Ik kocht hem net geen jaar geleden in Amsterdam.

Mijn interesse begint al bij de cover. Ik vind hem zó wondermooi en tegelijk betekent hij alles waar dit boek voor staat. Want het is niet zomaar een boek, het vertelt echt een verhaal met zoveel betekenis.

Je wordt meteen meegezogen in het leven van Lily. Je krijgt een duidelijk beeld over haar jeugd en haar thuissituatie, waarin Atlas een grote rol speelt. Toch speelt het verhaal zich af in het heden, waar het leven van Ryle en Lily vertelt wordt. Er zit zoveel diepgang in dit boek, mooie boodschappen en veel naakte waarheden, waardoor ik soms een krop in mijn keel kreeg.
Het verhaal is geschreven vanuit Lily, je leert vooral haar dus goed kennen. Haar inzichten, haar empathie en vooral: haar liefde en vriendschap. Wat een prachtig mens.

Het boek is extra aangrijpend omdat het gebaseerd is op het persoonlijke leven van Colleen Hoover. Althans, dat uit haar jeugd. Hier besteed ze ook een stukje aan, op het einde van het boek. Ik vond het echt heel mooi, en als je me vraagt of die nu de hype waard is, zeg ik volmondig: ja!

-x-

Meer recensies van boekjesenplantjes