Amusante superleuke feelgood

Boekverslaafde 20 februari 2024
'Je hebt toch geen geld verduisterd? Laura, is dat het? Heb je geld gestolen op je werk?'

Wanneer Laura, single maar niet happy, plotseling wordt ontslagen, valt haar grote droom in duigen. Geen baan, geen inkomsten en nu? Laura zit volledig in de put en haar beste vriendinnen proberen haar eruit te trekken.

'Woorden kunnen dieper snijden dan messen, is de eerste gedachte die in me opkomt.'

Ze bedenken een grandioos idee, tijd om een nieuw droom te verwezenlijken en haar hart te volgen. Geld verdienen met haar grote passie haken, zou dat haar lukken? Laura piekert zich suf maar besluit de sprong in het diepe te wagen.

'Gianluca zou deze koffie eens moeten proeven. Hij zou het ziekenhuis direct aanklagen voor vergiftiging.'

Crealana, de online place to be voor de origineelste gehaakte cadeauartikelen. Appeltje eitje zou je denken. Maar die webshop is nog wel een dingetje. Gelukkig krijgt ze hulp van IT'er Gianluca. Ze is op slag verliefd en haar katten zien hem ook wel zitten. Maar is hij niet te hoog gegrepen voor haar? En is hij wel vrijgezel?

'Planeet Gianluca, met een onweerstaanbare aantrekkingskracht.'

Lukt Laura van Crealana een succesformule te maken of wordt het een fiasco?

'Zonder jouw talent zou de wol maar een simpel bolletje blijven.'

Vorig jaar verscheen De smaak van harteschijn, het feelgood debuut van Ine Maria Kiekens. Deze heb ik met zoveel plezier gelezen en ik was dan ook blij verrast dat ik haar nieuwste boek, welke begin van de maand verscheen bij uitgeverij Loft Books, weer mocht lezen en recenseren.

Leuk weetje; Ine heeft gedurende een lange treinreis met als einddoel Italië, in vijf verschillende landen aan haar verhaal geschreven. En haar moeder kan net zo mooi haken als Laura uit het boek.

Aan de Haak bestaat uit 30 hoofdstukken en een afsluitende epiloog, geschreven vanuit hoofdpersonage Laura.

Ine Maria Kiekens heeft een eigen schrijfstijl ontwikkeld, toegankelijk en vlot, beeldend en grappig waarmee ze ervoor zorgt dat ze de aandacht van haar lezer direct weet te pakken en je het verhaal zo voor je ziet afspelen en je blijft lezen.

In Aan aan de Haak maken we kennis met de eenendertig jarige Laura de Sutter. Single maar niet happy. Volgde altijd het pad wat haar veeleisende ouders voor haar uitstippelden. Tot ze op een dag bij haar baas wordt geroepen en haar grote droom in duigen ziet vallen, ontslagen en ingeruild voor een blonde bimbo. De moed zakt haar in de schoenen, geen baan en slechts een kleine financiële buffer.

Laura zit in zak en as wanneer plotseling een grandioos idee ontstaat, tijd om een nieuwe droom te verwezenlijken. Geld verdienen met haar favoriete hobby, zou dat haar lukken? Haar vriendinnen zijn ervan overtuigd. Toch wordt haar plan niet door iedereen even goed ontvangen, haar ouders zijn onverbiddelijk, ze is een schande voor de familie.

Met de hulp van haar boezemvriendinnen besluit ze de uitdaging aan te gaan. Ze beland in een rollercoaster waar ze met volle overtuiging is ingestapt. Crealana, de online place to be voor de zachtste en origineelste gehaakte cadeautjes. Appeltje eitje zou je denken, maar die webwinkel is nog wel een dingetje. Waar is ze aan begonnen? Gelukkig is daar Gianluca met zijn magische glimlach en gouden IT handjes, om haar te hulp te schieten.

Ze is direct ondersteboven van zijn verschijning en krijgt hem niet meer uit haar hoofd. Maar is hij niet te hoog gegrepen voor haar? En is hij wel beschikbaar?
Lukt het haar om Crealana tot een succes te maken of wordt het een flop?

Laura, Rozemarijn en Meredith, boezemvriendinnen door dik en dun. Zo verschillend als dag en nacht, toch vormen ze een goed geoliede machine. Naïeve Laura, het buitenbeentje van de familie, single en poezenmoeder van Nala en Niki, die de baas in huis zijn. Werkeloos met een verborgen passie en talent, volgde nog nooit eerder haar eigen pad. Eigenzinnige Rozemarijn, hoogzwanger en super daadkrachtig, marketing voeren is aan haar wel besteed. Fotografe Meredith, helpende hand en buurvrouw van de Italiaanse hunk Gianluca, de IT'er, die haar hart op hol weet te brengen en zijn bijzondere voorkeur voor koffie. En dan die lieve lieve oude wolmevrouw van Wanda’s Wolboetiek.

Met Aan de haak heeft Ine Maria Kiekens wederom een super leuke feelgood neergezet. Een zelfde idee als haar eerste feelgood, maar toch totaal weer anders, daarmee heeft ze me aangenaam weten te verrassen. Wat ik ook leuk vind is dat dit verhaal een flink aantal pagina’s meer telt, dan de vorige, hoe meer bladzijdes, hoe meer plezier.
Ine bewijst dat je geen over de top figuren nodig hebt om met alledaagse personages, toch een amusant verhaal te kunnen schrijven. Niet enkel lachen, maar ook serieuze aangelegenheden en dat ene kippenvel momentje.
De verhaallijnen en de karakters zijn goed en herkenbaar uitgewerkt. Echt een heerlijk verhaal om even lekker te ontspannen en te genieten. Ik kijk nu alweer uit naar het volgende schrijfwerk van Ine.
Met wederom een verborgen boodschap in het verhaal verwerkt, het leven is wat je er zelf van maakt, dromen moet en doe wat je leuk vindt, pas dan kun je gelukkig worden.

'Aan de haak, amusante superleuke feelgood, van rommelkamer tot pakhuis. Wordt Crealana een topper of een flopper?'

Meer recensies van Boekverslaafde