In één woord INTENS! Een achtbaan vol emoties. Veel meer dan alleen een erotische roman!

Boekverslaafde 21 februari 2024
'Je bent de mijne, Anne. Van míj.'

Het was liefde op het eerste gezicht op de vlucht naar Mexico zes jaar geleden, tussen Annemijn en Levi. Niet lang daarna maakte hij haar tot de zijne. Waarna hun levens in een stroomversnelling terecht kwam. Tweeling Cato en Leen maakte hun vader en moeder.

'Leen hoeft geen label op haar voorhoofd geplakt te krijgen om recht te hebben op iets meer aandacht.'

Levi en Annemijn zijn een stel apart en houden er nogal een toxic relatie op na. Ze halen het beste maar ook het slechtste in elkaar naar boven. Ze maken het elkaar niet makkelijk. De zorgen om Leentje drijft een wig tussen beide. Ondanks alles is hij haar veilige thuishaven.

'Volgens mij zijn ze oprecht bang dat ik het vreselijk heb bij Levi. Dat hij een of ander monster is. Het ergste vind ik nog dat ik momenten heb dat ik het niet allemaal meer weet. Ben ík gek of blind, of zijn zij dat?'

De struggles van het leven, zorgen voor enorme hobbels op hun levenspad, waardoor hun huwelijk aan een zijden draad komt te hangen en ze voor hete vuren komen te staan. Raken ze versplinterd of is hun liefde onvoorwaardelijk en zullen ze de weg naar elkaar herontdekken?

'Ik snap... heus wel... dat ik af en toe niet ben wat je van me had verwacht.'

De boeken van Emma Anna intrigeren mij al zo’n lange tijd, al zo lang wil ik iets van haar lezen, maar het komt er telkens niet van. Tot Emma in januari een oproep plaatste op haar Instagram 10 ebooks voor 10 recensies! Nú ga ik het doen, dacht ik, dus ik stuurde Emma een berichtje dat ik mee wilde doen aan haar leuke oproep. Toen moest ik ook beslissen welke van deze 10 boeken ik graag zou willen lezen? Daar hoefde ik niet lang over na te denken, ik had namelijk niet lang daarvoor gelezen dat Annemijn het favoriete boek geschreven door Emma Anna, van schrijfster Esther Stui is. Nou dat leek mij ook wel wat, dus Annemijn moest het worden. Ik was zó benieuwd. Inmiddels hebben eindelijk kennis gemaakt met het werk van Emma Anna en ik moet zeggen dat smaak naar meer...

Emma Anna heeft een heleboel boeken op haar naam staan en volgens mij kan ze alles schrijven, een veelzijdig schrijftalent. Haar debuut roman Mijn hele leven lang verscheen in 2018 en haar recentste feelgood roman Wie zonder zonde is verscheen vorig jaar. Volgende maand verschijnt haar nieuwste feelgood roman Wat als jij en ik.

Annemijn gaat van start met een kleine triggerwarning en het advies om met een open mind het verhaal in te gaan. Zo gezegd, zo gedaan.

Annemijn bestaat uit 37 hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit Annemijn en Levi. Zo beleven we het verhaal vanuit beide kanten, wat een bijzondere inkijk geeft in het huwelijk van Levi en Annemijn. Het verhaal speelt zich af in het heden en we gaan terug naar het verleden en zo komen we erachter hoe ze elkaar hebben leren kennen. Het verhaal gaat van start op verjaardag van Levi en hier wordt meteen duidelijk dat Annemijn ‘anders’ is. Het triggerde mij en hiermee weet Emma Anna mij direct het verhaal in te sleuren.

Emma Anna heeft een geweldige schrijfstijl. Beeldend, modern, meeslepend, realistisch, erotisch en levensecht. Ze bezit de gave om je volledig in haar verhaal op te laten gaan. Annemijn, kruipt onder de huid en blijft daar zitten.

In Annemijn maken we kennis met Levi (40) en Annemijn (31) Wolters. In een vorig leven was Annemijn stewardess en tijdens een vlucht naar Mexico, zes jaar geleden ontmoette ze Levi, haar mooiste verjaardagscadeau ooit. Het was liefde op het eerste gezicht en niet lang daarna werden ze man en vrouw en kwam hun leven in een stroomversnelling terecht. Annemijn bleek onverwachts zwanger van een tweeling, die inmiddels alweer vierenhalfjaar oud is. Cato en Leen gaan sinds kort naar school. Annemijn was vijf jaar thuisblijfmoeder, inclusief alle bijbehorende zorgen, Leentje is net als Annemijn ‘anders’, beide hebben ze autisme. Nu is de tijd daar om ook iets voor zichzelf te gaan doen, ze pakt haar baan als wiskundedocent op een middelbare school weer op en wordt naast partner ook collega va van Levi, die op dezelfde school werkt als Havo-coördinator en maatschappijleraar. Al mist ze stiekem het stewardessen ook best een beetje, maar dat is nu eenmaal niet te combineren met haar gezin. Net als in ieder jong gezin hebben Levi en Annemijn het niet altijd even makkelijk. Zorgenkindje Leen vergt veel energie, het grote vraagstuk; is het reguliere onderwijs wel toegankelijk voor haar? De situatie gaat ze beide aan het hart.
Levi en Annemijn, een stel apart. Ze hebben een nogal toxic relatie, ze kunnen niet met en niet zonder elkaar en halen het slechtste in elkaar naar boven, maar ook het beste. Levi’s wil is wet en ze maken het elkaar niet makkelijk. Ondanks alles is Levi haar veilige thuishaven en haar grootste obsessie.
De struggles van het leven, zorgen voor nogal wat hobbels op hun pad, waardoor ze in een huwelijkscrisis belanden. Zullen ze de weg naar elkaar herontdekken en elkaar terug vinden? Is hun liefde onvoorwaardelijk of raken ze naast de controle ook elkaar kwijt?

Annemijn en Levi, ze horen bij elkaar zoals the king en his queen. Zonder Annemijn geen Levi en zonder Levi geen Annemijn. Toch maken ze het elkaar behoorlijk lastig en hangt hun huwelijk aan een zijden draadje. Zij autistisch met haar zenuwtrekjes, leeft het liefst in haar prikkelarme wereldje zodat ze haar rust kan bewaken, want een meltdown ligt altijd op de loer. De wolken maken haar rustig. Soms een ijskoude bitch en met een overdreven will to please, is ze wie ze is. Hij enorm sociaal en half-Iraans, maar wil niet geassocieerd worden met zijn afkomst, enorme controlfreak, stikjaloers en bezitterig. Manipulator pur sang, niemand durft hem tegen te spreken, want hij krijgt altijd zijn zin. Hierdoor walst hij continu als een bulldozer over haar heen, waardoor er steeds een beetje meer Annemijn verdwijnt. Komen ze nog op tijd achter wat hun samen bindt zodat alles niet voor niets is geweest?
Tweeling Leen en Cato, zorgenkindje Leentje en haar zusje Cato, die door zorgen die haar ouders hebben om haar zusje ondergesneeuwd dreigt te raken. Heel mooi en realistisch uitgewerkt.
En de moeder van Levi en de zus van Annemijn Charlotte, heerlijke vrouwen.

Annemijn, is in één woord INTENS!
Een intense emotionele liefdes roman met heel veel diepgang en kwetsbaarheid, zoveel meer dan een erotische roman en absoluut geen standaard liefdesverhaal. Vol heftige en gevoelige thematiek, welke op een prachtige, realistische en herkenbare wijze door het verhaal heen zijn verweven. Over liefde, bedrog, geheimen, ouderschap, autisme en overprikkeling, etniciteit, grenzen, dromen, bucketlisten en waarderen wat je hebt. Het verhaal is niet alleen maar heftig en zwaar met kent ook veel liefde, erotiek en een vleugje humor.

Emma Anna heeft ervoor gekozen om een niet standaard liefdesverhaal te schrijven en is daar bijzonder goed in geslaagd. Het is een intense rit in een achtbaan vol emoties geworden.
De verhaallijn en karakters zijn excellent uitgewerkt. Emma Anna is onder de huid van de karakters gekropen waardoor deze herkenbaar en levensecht zijn geworden.
Het is ontzettend knap hoe ze de verschillende aspecten binnen het huwelijk heeft weten te belichten. Je leeft mee met Annemijn, maar ook met Levi. Hoe is het mogelijk? Het lijkt alsof Levi de nare denigrerende man is, maar het leven met Annemijn is op zijn zachts gezegd ook niet makkelijk. Hoe ze het verhaal heeft weten te beschrijven vanuit de belevingswereld van iemand met autisme en overprikkel gevoeligheid is ook heel puur gedaan.

Met Annemijn heeft Emma Anna een niet traditioneel maar prachtig indrukwekkend liefdesverhaal geschreven. Een intense rit in een achtbaan vol emoties. Veel meer dan alleen een erotische roman. Vol diepgang en kwetsbaarheid. Annemijn, kruipt onder de huid en blijft daar zitten.

'Annemijn, in één woord INTENS! Een achtbaan vol emoties. Veel meer dan alleen een erotische roman. Mustread!'

Meer recensies van Boekverslaafde