Actie vanaf de eerste tot de laatste bladzijde!

Booksanddreamz 03 augustus 2021
Dankjewel aan HarperCollins Uitgeverij dat ik deel uit mocht maken van het reviewteam van The Gray Man: Onder schot, geschreven door Mark Greaney.
Voor mij was zowel de auteur als de boekenreeks van The Gray Man onbekend. Ik was dus heel benieuwd naar de inhoud. Dit verhaal zit echter goed vanaf de eerste bladzijde. Het is meer dan een thriller: vanaf het begin kom je midden in de actie terecht en het houdt niet op tot het boek uit is!
The Gray Man, Court Gentry, is een huurmoordenaar, een militair, een ex-CIA, een gewiekste spion. Hij is het totaalplaatje voor opdrachten die het daglicht niet goed verdragen. Hij is tegelijk opgejaagd wild, want hij is na zijn laatste opdracht zelf doelwit geworden. De vraag is of hij anderen nog kan vertrouwen of echt alles op zijn eentje moet doen.
Dit boek wordt vanuit verschillende standpunten verteld. De hoofdstukken waarin je de acties van Court Gentry volgt zijn zeer beschrijvend. Zo gedetailleerd weliswaar dat je het hele verhaal voor je ziet. Het is dan ook terecht dat dit verfilmd wordt. De hoofstukken waarin de overige hoofdpersonages naar voren treden, bevatten meer dialoog.
Hoewel ik zelf hou van veel dialoog, zijn de beschrijvingen in dit boek niet storend, maar eerder noodzakelijk om het verhaal goed te kunnen volgen. The Gray Man komt immers terecht in verschillende situaties en op verschillende buitenlandse locaties, telkens met een centraal thema: zijn eigen hachje kost wat kost redden om zijn einddoel te bereiken. Hierbij handelt hij emotieloos, maar vanuit juiste intenties. Je voelt hierdoor veel sympathie voor Court.
Als je van veel actie houdt, is dit een zalig boek. Op sommige momenten wordt misschien wel iets teveel met spek geschoten en lijkt het allemaal wat overdreven, maar dit hoort nu eenmaal bij het verhaal en de schrijfstijl van dit boek en deze auteur. Dat is voor mij echter het enige nadeel aan dit boek.
Typerend aan dit boek vind ik de onophoudelijke actie en de vlotheid waarmee het verhaal verteld wordt. Je blijft je ook steeds afvragen hoe dit zal aflopen. De hoofdstukken zijn goed van lengte en de switch van de ene naar de andere hoofdpersoon is steeds heel duidelijk. Het leest dus erg vlot!
Hou je van CIA-verhalen, spionage, actie, geheime missies en een held die niet opgeeft, dan moet je dit boek zeker lezen! Ik ben alvast benieuwd naar de verfilming!
Mijn rating: ****

Meer recensies van Booksanddreamz