‘Zin in salade’ is een inspirerend gerechtenboek voor iedereen die van groenten houdt en hierin graag varieert.

‘Zin in salade’ start met een voorwoord van de auteur waarin ze uitlegt hoe het idee voor dit boek vol salades tot stand kwam. Ze heeft een voorliefde voor eten en ze vindt dat het nodig is om meer aandacht te besteden aan groenten. Vergis je dus niet: dit is geen kookboek voor mensen die willen afvallen of die salades linken aan diëten.
Bij salades denk je misschien meteen aan rauwkost in de vorm van verschillende soorten sla. Bij een BBQ presenteren veel mensen de klassieke sla, tomaten en komkommer. Dat is echter niet wat je in dit boek zal aantreffen. Het gaat vooral over groentes en de diversiteit eraan die je kan gebruiken om een lekkere salade of groenteschotel op tafel te toveren.
Dit begint uiteraard bij de voorraadkast. Bibi Loomans legt uit wat voor haar de ingrediënten zijn om in huis te halen. Vervolgens komen meer dan vijftig gerechten aan bod die zijn onderverdeeld in vier categorieën volgens de seizoenen: frisse lentesalades, zwoele zomersalades, fijne herfstsalades en heerlijke wintersalades. Je krijgt dus met andere woorden koude en warme salades aangereikt in dit boek. Naast de recepten en toelichting bij de salades staat het boek boordevol kleurenfoto’s.
‘Zin in salade’ biedt een gevarieerd menu, waarbij je elke salade naar keuze kan aanvullen met aardappelen, pasta of rijst en eveneens met vlees of vis, voor de liefhebbers van de klassiekere keuken met ‘avg’ (aardappelen, vlees, groenten).
Ik vind dit boek erg inspirerend en heb al enkele gerechten uitgeprobeerd, die me goed zijn bevallen (zie foto’s). De recepten uit dit boek zijn bedoeld voor vier personen, maar mijn ondervinding is dat het dan kleine etertjes zijn. Wij zijn met drie en konden de 4-persoonsporties met gemak op.
‘Zin in slade’ is een aanrader voor iedereen die van groenten houdt en hierin graag varieert.
Dankjewel uitgeverij Lannoo voor dit recensieboek.

Meer recensies van Booksanddreamz