De gouden troon

Booksbypatries 12 november 2021
In mijn vorige recensie nam ik jullie mee naar Constantië. Het land waar de trilogie Forbidden Royals, een nieuwe serie bij uitgeverij Zomer & Keuning, zich afspeelt. Gisteren is de blogtour van dit tweede deel, ‘De gouden troon’ van start gegaan en vandaag neem ik jullie mee terug.

Ook de cover van dit tweede deel vind ik fantastisch! Wederom prachtige kleuren. De afbeelding past goed bij het verhaal en het geheel zorgt voor een sfeer die iets dieper lijkt te gaan dan zijn voorganger.

Het verhaal gaat namelijk verder waar ‘De zilveren kroon’ is gestopt. De cliffhanger van deel één was vrij heftig. Niet alleen voor jou, als lezer, maar ook voor Emilia. Plus de effecten die dit op haar hebben gehad. Zware bewaking, nachtmerries die steeds terugkeren en het niet mogen verlaten van het terrein, zorgen ervoor dat Emilia zich opgesloten voelt in het kasteel.

Door bepaalde gebeurtenissen (waar ik niet te veel over uit zal wijken i.v.m. spoilergevaar) doet zich een kans voor en besluit Emilia wat meer vrijheid voor zichzelf te creëren door een prinsessenwacht te vormen. Helaas heeft ze hierdoor ook een deal gesloten met haar stiefmoeder, Octavia, waardoor zij in zal moeten gaan op de gearrangeerde dates met potentiële partners. Alleen loopt Carter ook nog rond…

De spanning tussen Carter en Emilia is nog steeds aanwezig. Alleen zit Emilia erg in de knoop met haar gevoelens voor hem. Zij weet heel goed wat haar gevoelens zijn, alleen door haar positie wil en kan zij zich daar niet aan toegeven. Dit brengt de nodige discussies met zich mee, maar ook liefdesdrama’s waarin zij zich beiden iets meer van een kwetsbare kant laten zien.

In dit deel wordt het karakter van Emilia meer uitgediept waardoor er een ontwikkeling te zien is in haar personage. Het rustige studentenleventje is niet meer. Ineens is zij het voorbeeld voor een land en moet, voor haar gevoel, iemand anders zijn dan hoe zij zichzelf ziet. Toch blijkt daar talent te zitten want het land lijkt dol te zijn op haar. Op kroonprinses Emila. De prinses die haar tiara weggeeft aan een klein meisje en haar verteld dat zij alles kan worden wat zij wil. Tijdens sommige momenten kreeg ik echt een beetje prinses Diana vibes. Hoe geliefd zij was bij het volk en de normale dingen die zij deed. Ondanks dat dit door protocollen het liefst tegen werd gehouden. Langzaam lijkt zij zich tot een ware troonopvolger te poppen waarin zij haar stukje Emilia meeneemt. De karakterontwikkeling bij andere personages bleef wat uit. Jammer, want ik had daar op sommige momenten graag wat meer van willen zien.

De schrijfstijl is eigenlijk hetzelfde als het voorgaande deel: het leest enorm fijn, snel en vlot weg. Het zijn redelijk korte hoofdstukken waarmee de schrijfster mijn aandacht vast kon houden. Alleen het geheel werd wat donkerder. Wat ik persoonlijk een fijne aanvulling vond! Het eerste deel had die sprookjesachtige factor en daar ging dit deel nog redelijk mee verder. Tot het keerpunt daar ineens kwam. Het sprookjesachtige werd duister en sloeg daarmee het verhaal om in een wat serieuzer en volwassener boek. Tel daarbij op dat het boek afloopt met een cliffhanger (vol verraad) waardoor Emilia gaat doen waarvoor zij geboren is.

Een heerlijk boek wat je snel uit wil lezen omdat je moet weten hoe het verhaal voor Emilia afloopt. Het tintje duister wat het met zich meebrengt is de juiste hoeveelheid die het boek nodig heeft om meer dan alleen een sprookjesachtig verhaal te zijn.

Bedankt Zomer & Keuning voor dit recensie-exemplaar!

Meer recensies van Booksbypatries