Licht in de duisternis

Booksbypatries 27 augustus 2022
Vandaag is het mijn beurt in de blogtour van 'Licht in de duisternis'. Dit boek van Michelle Sikking is onlangs verschenen bij Loft Publishing. Wat een eer dat ik uitgekozen ben als één van de recensenten!

De cover van 'Licht in de duisternis' past mooi bij het verhaal. Het brengt een groot gedeelte van de sfeer met zich mee zodat je jezelf, als lezer, waant in de omgeving van een kostschool. Inclusief uniform, bibliotheek en een mysterieuze “vibe”. Een leuk detail vind ik de kleur van de titel waarmee deze letterlijk een lichtpuntje is op de verder redelijk donkere achtergrond.

In 'Licht in de duisternis' is Isabella zoekende. Na een tragische gebeurtenis is zij terecht gekomen bij haar oom en tante. Zij weten niet goed hoe zij met haar om moeten gaan terwijl Isabella steeds verder vlucht in rebelse dingen en een fout vriendje. Totdat haar oom en tante geen andere weg meer zien dan haar naar een kostschool te sturen met alleen meiden. Alleen blijkt deze kostschool interessanter dan Isabella in eerste instantie dacht.

De schrijfstijl is ontzettend vlot, leest fijn en het taalgebruik is makkelijk. Wel op een positieve manier, want dit betekent geen te lange zinnen of moeilijk woorden. Het zorgt ervoor dat je door het verhaal heen vliegt! Daarnaast worden omgevingen goed gedetailleerd omschreven waardoor het tot leven lijkt te komen. De schrijfster weet daarnaast een aantal maatschappelijke thema’s goed bespreekbaar te maken zonder dat het daarmee meteen heel zwaar aanvoelt. De hoofdstukken hebben een fijne lengte en de schrijfster weet de aandacht van de lezer vast te houden, waardoor je toch even door moet lezen.

Wat een fijn tussendoortje is ‘Licht in de duisternis’. Zo noem ik een goed boek wat zorgt voor een aantal uurtjes leesplezier. Het verhaal zit vol met herkenbaarheid en realistische gebeurtenissen waardoor Isabella niet ver weg staat van de lezer. Wat ik ontzettend knap vind is dat de schrijfster maatschappelijke thema’s zoals rouw, verdriet en verwerking bespreekbaar maakt zonder dat het verhaal daarmee zwaar aan gaat voelen. Daar tegenover staat namelijk de andere kant, van liefde en vriendschappen, waarmee een mooie balans gecreëerd is. Dat is precies waar ikzelf nog iets miste. Van mij had het boek het dubbele aan pagina’s mogen hebben zodat er nog meer ruimte was geweest om deze zoektocht van Isabella uit te stippelen. Op sommige momenten leek het allemaal wat snel te gaan. Desalniettemin heb ik zeker genoten van het boek en ben benieuwd wat Michelle ons nog gaat brengen op schrijfgebied. Want schrijven kan zij zeker. Het boek krijgt van mij 3,5 ster.

Bedankt voor het recensie-exemplaar, Loft Publishing!

Meer recensies van Booksbypatries