Val uit de tijd

Booksbypatries 03 december 2021
Toen ik werd benaderd om 'Val uit de tijd' te lezen, heb ik wat meer informatie opgezocht en kon ik daarna alleen nog 'ja!' zeggen. Een jonge vrouw in 1345, die haar tijd vooruit is, klinkt voor mij al mooi genoeg om te lezen.

De cover nodigt uit om te lezen. Het is een poort. Waar brengt die poort ons heen? De kleuren vind ik mooi passen bij de tijd waarin het verhaal zich afspeelt. Het brengt al een historische sfeer met zich mee.

Het verhaal begint met het overlijden van Helena's vader. Zij blijft alleen achter met de lakenhandel. Ondanks dat het niet gebruikelijk is dat de handel voortgezet wordt door een vrouw, zet Helena alles op alles om dit toch voor elkaar te krijgen. Het koopmansgilde geeft haar een keuze, ze zal moeten trouwen of ze moet de handel verkopen. De sterke vrouw die Helena is, gaat hier niet mee akkoord. Trouwen? Dat wil zij alleen uit liefde. Verkopen? Dat gaat niet gebeuren, want waarom kunnen vrouwen geen handel draaien? Dit brengt vijanden en gevaren met zich mee.

De schrijfstijl is gedetailleerd, leest vlot en is beeldend. Dat de schrijfster weet waar zij het over heeft is duidelijk. Het boek heeft ook een woordenlijst omdat er veel gebruik gemaakt wordt van woorden uit die tijd. Dit brengt nog meer sfeer met zich mee waardoor je als lezer echt terug bent in die tijd, in 1345. Het grote gedeelte wordt gelezen vanuit Helena, maar we maken ook kennis met nog wat andere personages. Ieder met een eigen verhaal wat uiteindelijk mooi past in het verhaal van Helena (en van de andere personages horen we meer in een vervolg!). De hoofdstukken zijn redelijk kort wat ervoor zorgt dat het snel doorleest. Toch nog snel een hoofdstukje. Op sommige momenten vond ik het wat langdradiger worden omdat er niet heel veel gebeurde. Pure actie is geen ingrediënt wat je hoeft te verwachten in dit boek. Maar, soms zat ik te wachten op iets wat zou gebeuren zodat het verhaal omhoog ging. Die momenten kwamen er wel!

Het meest sterke aan dit verhaal vond ik de beladen onderwerpen. Onderwerpen die vandaag de dag nog steeds actueel zijn (ondanks dat ik van mening ben dat zoiets nooit mag gebeuren of actueel zou mogen zijn). Onderwerpen waar gelukkig in deze tijd meer aandacht voor is. Het is heel emotioneel beschreven en ik voelde echt mee met de personages.

Het einde was misschien ietwat voorspelbaar. Alleen had ik dat toch niet anders willen zien. Helena's verhaal is daarmee op een mooie manier afgerond.

Een prachtig verhaal over hoop, vriendschap, liefde en heftige gebeurtenissen in een historisch jasje ☆☆☆,5

Meer recensies van Booksbypatries