Genieten van geroezemoes

bramborkent 27 augustus 2020
Veel mensen dromen er van: een oud boerderijtje in Frankrijk op de kop tikken en lekker opknappen. Dave Goulson - hommelprofessor uit Engeland - deed het en begon op die manier zijn eigen natuurparadijsje. In dit boek leidt hij ons rond en vertelt over de insecten die hij tegenkomt.

We leren Goulson, net als in zijn andere boeken, kennen als een vaardig verteller met een aanstekelijk enthousiasme. Zijn liefde voor insecten gaat ver. Zelfs de bonte knaagkever mag rustig blijven zitten in de eikenhouten balken van zijn boerderij, want hij kan het geluid van de beestjes (klop-klop-klop-klop-klop) ook wel weer waarderen. Het is de lokroep van het mannetje, zo weet hij te vertellen, en al doende vloeit er een prachtig verhaal over dit wonderlijke insect uit zijn pen.

Op die manier rijgt Goulson in het eerste deel van het boek het ene na het andere verhaal over verschillende insecten aan elkaar. Boeiend is het verhaal over het Bont Zandoogje, een van de meest voorkomende vlinders in Europa, waar Goulson onderzoek naar deed als promovendus. De vraag is hoe het komt dat het aantal oogvlekken op zandoogjes verschilt van jaar tot jaar. Het antwoord is verrassend en typisch Goulson! Ook hier weer de luchtige toon met een sprankje zelfspot.

Het tweede deel van het boek gaat over relaties in de natuur, zoals de bekende bloem-bestuiver relatie, maar ook de minder bekende relatie tussen schimmels en bloemen. Ik heb nooit geweten dat er een schimmel bestaat die de avondkoekoeksbloem kan “overnemen”…

Het derde deel behandelt de achteruitgang van bijen. Goulson beschrijft hoe hij de wereld van de neonicotinoïden wordt ingezogen en onderdeel wordt van een grote strijd tegen dit schadelijke bestrijdingsmiddel. Ik las het in één adem uit. Met iets meer uitwerking had hier misschien wel een aparte page turner in gezeten.

De waarschuwingen aan het einde van het boek, met een misplaatste verwijzing naar Paaseiland, hadden wat mij betreft achterwege mogen blijven. Wie dit boek heeft gelezen, kan volgens mij niet anders dan vol verwondering kijken naar de insectenwereld om ons heen. Morgen ga ik in het gras liggen, genieten van het geroezemoes.

Meer recensies van bramborkent