Arjan leert je kijken naar de natuur

bramborkent 10 december 2020
"Buiten!" is een vlot geschreven bundel vol aansprekende verhalen over de natuur om ons heen. Dit boek helpt je om de natuur te leren zien, en om er vervolgens nog meer van te genieten.
Dit eerste boek van boswachter Arjan Postma (met schrijversmaatje Koen van Santvoord) heeft een laagdrempelige insteek en is voor een breed publiek toegankelijk. De verhalen zijn begrijpelijk en de vertelstijl is rechttoe rechtaan, alsof je met Arjan zelf staat te praten. Zinnen houdt hij soms bewust kort: "Roofdieren horen erbij." "Mollen zijn ontzettende solisten." Het geeft vaart aan de verhalen en maakt tegelijk nieuwsgierig. Daarnaast helpt het ook dat Arjan ingewikkeld jargon mijdt.
Bijzonder aan dit boek is dat het tegelijkertijd interessant is voor de doorgewinterde natuurliefhebber. In ieder verhaal strooit de freelance boswachter met allerlei interessante weetjes waardoor het blijft boeien.
Erg leuk zijn de "Tips van Arjan" waarin hij stap voor stap uitlegt hoe je een vetbol kunt maken, of een onverwoestbaar schepnet, een kikkerval, of een insectenstofzuiger. Je kunt het zo gek niet bedenken of Arjan heeft een self-made oplossing in huis.

Meer recensies van bramborkent