Verbijsterende voorbeelden van evolutie

bramborkent 22 november 2019
Het verhaal gaat dat Charles Darwin niet kon geloven dat een goede God wespen had geschapen die hun eitjes in levende rupsen leggen, waarbij de wespenlarven de rups van binnenuit levend opeten. Binnen deze groep parasitaire wespen (Ichneumonidae) is er één soort die het wel heel bont maakt: larven van de Glyptapanteles hersenspoelen de rups zodanig dat hij ook nog eens gaat optreden als hun bodyguard! Als je niet net zwaar getafeld hebt en je wilt dit met eigen ogen zien, bekijk dan eens dit filmpje .

Het zijn dit soort bizarre en onthutsende voorbeelden uit de natuur die in het boek Waarom wespen rupsen hersenspoelen staan opgeschreven. Uiteraard komen parasitaire relaties die tot de verbeelding spreken vaker in het boek naar voren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een tongetende pissebed? Of een zwam die van een mier een zombie maakt? Ps: ook hier is weer een fantastisch filmpje van. Maar ook wat minder lugubere hoogstandjes uit de natuur komen aan bod, over superieure nestbouw, jacht, verdediging en voortplanting,

Het boek is opgebouwd uit 37 korte hoofdstukken van ongeveer vijf pagina's, met per hoofdstuk een bijzonder dier. Elk hoofdstuk wordt vergezeld met twee tekstkaders waarin andere dieren worden aangestipt. Deze kaders laten weliswaar de rijkdom van de natuur zien, maar werken ook afleidend: je moet steeds de draad van het hoofdstuk opnieuw oppakken.

Het boek is geschreven met een soort jolige humor die ik in de meeste gevallen juist niet grappig vind (maar smaken verschillen). Sterker nog, de humor komt op mij nogal geforceerd over. Een ander minpuntje is de titel die vertaald is als een vraag, terwijl het boek strikt genomen niet op het antwoord ingaat. Dan doet het Engelse 'The wasp that brainwashed the catterpillar' meer recht aan de inhoud van het boek.

Meer recensies van bramborkent