Wat zou jij doen ?

Brigitte 04 oktober 2020
Gelezen voor
“in de boekenkast

Recensie Het Dilemma - BA Paris door Brigitte Audiens

BA Paris is een gekend auteur in het genre van de thrillers. Met “ Het Dilemma “ verkent ze een nieuwe richting en maken we kennis met haar eerste roman.

Livia heeft altijd gedroomd om op haar veertigste verjaardag een groot feest te geven voor al haar vrienden en iedereen die ze graag ziet.

Vandaag is die grote dag aangebroken en kijkt ze reikhalzend uit naar de avond wanneer haar moment suprême kan beginnen. Ze gaat in gedachten terug naar de afgelopen jaren.

Op haar zeventiende had ze een relatie met Adam en werd ze zwanger van hun eerste zoon, Josh. Hun fantastische zoon, die ondertussen 22 jaar is en op eigen benen staat. Adam vroeg Livia ten huwelijk toen ze zwanger was, en ze was dolgelukkig. Maar haar ouders vonden het een schande en wilden haar nooit meer zien. Dit was een hele klap voor Livia.

Ondanks deze tegenslag gingen Livia en Adam verder met hun leven en zo verstreken er enkele jaren. Ze werden opnieuw trotse ouders met de geboorte van hun dochter Marnie. Ondertussen is Marnie 19 jaar en studeert in Hong Kong.

Livia haar ouders wensen nog steeds geen contact met haar en haar gezin. Ondanks herhaalde tevergeefse pogingen om het contact te herstellen, blijft Livia kaartjes sturen met Kerstmis. Eveneens werden ze op de hoogte gebracht van de geboorte van Josh en Marnie. Zonder gevolg. Nu heeft ze ook een uitnodiging verzonden, maar Livia verwacht niet dat haar ouders aanwezig zullen zijn.

Nu Livia 40 jaar wordt, is ze stilletjes blijven dromen van haar groot feest. Ze heeft alle voorbereidingen al getroffen en ziet dit een beetje als haar gemiste huwelijksfeest. Ze wil dit nu vieren samen met hun grote vriendenkring. De grote afwezigen zullen haar ouders zijn, die nog steeds geen contact wensen, en Marnie die nog in Hong Kong is. Maar dat zal Livia er niet van weerhouden te genieten van het prachtige vooruitzichten om vanavond te schitteren op haar eigen groot langverwacht feest.

Uiteraard waren er gedurende de huwelijksjaren ook ups en downs geweest. Maar ze hebben het goed gedaan. Dit kan je lezen in hun verhaal. Je leert de vriendenkring kennen van Livia en Adam. Hoe ze zijn veranderd van jonggehuwden naar de verantwoordelijke ouders van nu. Op welke manier hun kinderen zijn opgegroeid.

Livia heeft een geheim ontdekt over Marnie. Ze heeft de kans nog niet gekregen om hier met iemand over te kunnen praten. Ze wacht het goede moment af om het aan Adam te vertellen. Ze weet dat hij heel teleurgesteld zal zijn in zijn dochter, die zijn oogappel is. Maar het is wel nodig dat hij het weet. Livia besluit het te vertellen na het feest.

Uiteindelijk is het tijd en kan het langverwachte feest van start gaan. Al de genodigden arriveren. Adam heeft een verrassing geregeld voor Livia.

Maar tijdens het feest ontvangt Adam heel slecht nieuws. Hij wil dit moment niet bederven voor zijn vrouw en besluit te wachten tot na het feest. Hij beseft heel goed hoe lang ze naar deze dag heeft uitgekeken.
Het is voor hen allebei een “ echt dilemma “. Zonder dat ze het van elkaar weten.

Dit verhaal wordt afwisselend verteld door Livia en Adam. Het is vloeiend geschreven in korte hoofdstukken met tijdsnotering, zodat je zonder problemen alle gebeurtenissen kan volgen. Alle geheimen worden onthuld. De reacties van de vrienden die Adam en Livia goed kennen, tonen aan dat er iets niet klopt. Ze reageren anders dan normaal. Zijn er af en toe niet bij met hun gedachten. Dit wordt heel duidelijk beschreven. De gevoelens spreken voor zich. Je raakt emotioneel mee betrokken in hun verhaal.

De personages van Livia en Adam worden uitgebreid beschreven door BA Paris. Ook deze van hun kinderen. Je maakt echt kennis met hun leven en de groei die ze maken. De manier van hun reacties worden duidelijk tijdens het boek. Het dilemma leest heel vloeiend. De schrijfster gaat moeiteloos over van het ene onderwerp naar het andere.

BA Paris geeft het verslag weer van één dag uit het leven van Livia en Adam dat duidelijk wordt gemaakt door flashbacks. Op die manier begrijp je het leven van hen beter en ook waarom ze deze beslissingen nemen om elkaar te sparen voor hun eigen bestwil.

Het dilemma is een boeiend verhaal dat emotioneel geschreven is. Het is hetzelfde verhaal dat opnieuw verteld wordt door de ogen van Livia en Adam, maar volgens hun eigen versie. Dus dit is zeker niet storend, maar nodig om te weten waarom dit gebeurde.

Op het einde schrijft BA Paris nog een hoofdstuk - 1 jaar later. Dit is erg leuk om te weten. Hoe heeft iedereen dit verhaal verwerkt ? Wat werd er beslist na al de gebeurtenissen?

Persoonlijk heb ik het boek in één dag uitgelezen. Waarschijnlijk zullen er nog veel andere lezers mij hierin volgen.
Een welverdiende 4* voor deze aangrijpende roman.

Meer recensies van Brigitte