Echt een heerlijke thriller van Hollandse bodem!

Carla Kooijman 29 juni 2020
Liam Sandberg is samen met zijn vrouw Evi en hun dochter Yana heerlijk een weekendje naar Limburg geweest, waar hun vakantiehuis staat. Na hun terugkeer naar Amsterdam, komen ze voor een onaangename verrassing te staan. Op de salontafel ligt een, voor hun onbekende, afstandsbediening met een post-it blaadje met de tekst PLAY erop. Als ze de afstandsbediening starten blijken ze een inkijkje te krijgen in hun eigen leven. Er zijn zes afzonderlijke schermen zichtbaar. Op elk beeld is een andere ruimte in hun huis zichtbaar. Elk beeld is voorzien van datum en tijd. Er is een jaar lang gefilmd! Hun leven is blootgelegd, hun huis waar ze zich veilig waanden, is bekeken, ze zijn begluurd! De politie vind zeventien verborgen camera’s in het huis, allemaal professioneel weggewerkt! Liam, Evi en Yana zijn in shock! Als de politie de beelden mee wil nemen voor onderzoek, staat Evi dit niet toe. Ze wil niet dat de politie hun leven van het afgelopen jaar gaat bekijken. Ze voelt zich hier niet prettig bij, logisch toch? Of is er toch iets anders aan de hand?

Het thema is natuurlijk interessant! Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat wij in ons huis 24/7 gefilmd worden. Ik denk niemand…Het debuut van Kasper van Beek (Vogelvrij) heb ik, helaas, niet gelezen. Ik was dan ook niet bekend met deze schrijver.

Het boek start in de praktijk van Liam Sandberg, waar hij een gesprek voert met zijn patiënt Frank. Een beetje vreemde man die Frank, een man die al een poos bij Liam komt voor gesprekken, maar toch weinig zegt. Ach Liam maakt als psychiater wel vreemdere dingen mee.

Als de familie Sandberg na het weekendje in Limburg weer thuis komen in Amsterdam ontpopt er zich een drama. Dat drama behelst hun eigen leven van het afgelopen jaar, alles in beelden gevangen. Niemand van het gezin voelt zich meer veilig in eigen huis! Waarom heeft iemand al die camera’s in hun huis opgehangen en waarom heeft diegene dit nu ook bekend gemaakt?

Rechercheur Isabella Neri komt hierna direct in beeld, ze is net na een half jaar ‘verlof’ weer begonnen en ze mag eigenlijk alleen de verklaring opnemen, om weer langzaam aan te starten met haar werk. Isabella bijt zich echter in deze zaak vast en laat zich zelfs niet door haar meerdere tegenhouden.

Ik zit het hele boek in een lekkere leesflow, maar aan het einde begin ik zorgen te maken of de afloop me niet gaat teleurstellen. Ik kan me ineens niet meer voorstellen dat dit nog een spectaculair of verrassend einde gaat opleveren. Het gevoel begon me te bekruipen dat ik met een kater het boek zou gaan dichtslaan…

Ik kan en wil geen spoilers blootleggen: ik zeg dus alleen maar, dat ik niet met een kater achterbleef! Een zeer mooi plot! De familie Sandberg mag dan een jaar in de gaten zijn gehouden: vanaf nu houd ik Kasper van Beek in de gaten!!

Meer recensies van Carla Kooijman